Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The Last Pages of the Jistebnice Kancionál. The Repertory of the “Additamenta” Section (ff. 111r–132v)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985921%3A_____%2F24%3A00618658" target="_blank" >RIV/67985921:_____/24:00618658 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.54759/MUSICOLOGY-2024-0401" target="_blank" >https://doi.org/10.54759/MUSICOLOGY-2024-0401</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.54759/MUSICOLOGY-2024-0401" target="_blank" >10.54759/MUSICOLOGY-2024-0401</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The Last Pages of the Jistebnice Kancionál. The Repertory of the “Additamenta” Section (ff. 111r–132v)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In modern research on the Jistebnice Kancionál, the last ca. 20 folios of the manuscript, which includes an incoherent repertory selection, has always remained somewhat ignored. Some chants are contemporary supplements to the repertory found in previous sections, while others, presumably added later, have only little in common with the main content of the manuscript. A closer look reveals that most of these additions can be divided into smaller repertory groups. Around a third of these additions were written by one of the main scribes of the Jistebnice Kancionál, who clearly focused here on the repertory for Holy Week: lamentations, office chants, and prayers. Two other scribes also focused on particular genres, including psalm translations and Czech spiritual songs for Christmas. The two largest pieces, a vernacular Passion of Christ according to Matthew and a vernacular translation of the Athanasian Creed, reflect the initiatives of the Hussite reformers in their advocation for vernacular Mass readings. The last five folios are entirely different in content, providing Latin monophonic and polyphonic repertory. The detailed repertory analysis in this article aims to introduce the Jistebnice Kancionál from a new angle: as a manuscript that was still in use several decades after the completion of its main corpus and which reflected the current practice of both the Latin and vernacular liturgies.

  • Název v anglickém jazyce

    The Last Pages of the Jistebnice Kancionál. The Repertory of the “Additamenta” Section (ff. 111r–132v)

  • Popis výsledku anglicky

    In modern research on the Jistebnice Kancionál, the last ca. 20 folios of the manuscript, which includes an incoherent repertory selection, has always remained somewhat ignored. Some chants are contemporary supplements to the repertory found in previous sections, while others, presumably added later, have only little in common with the main content of the manuscript. A closer look reveals that most of these additions can be divided into smaller repertory groups. Around a third of these additions were written by one of the main scribes of the Jistebnice Kancionál, who clearly focused here on the repertory for Holy Week: lamentations, office chants, and prayers. Two other scribes also focused on particular genres, including psalm translations and Czech spiritual songs for Christmas. The two largest pieces, a vernacular Passion of Christ according to Matthew and a vernacular translation of the Athanasian Creed, reflect the initiatives of the Hussite reformers in their advocation for vernacular Mass readings. The last five folios are entirely different in content, providing Latin monophonic and polyphonic repertory. The detailed repertory analysis in this article aims to introduce the Jistebnice Kancionál from a new angle: as a manuscript that was still in use several decades after the completion of its main corpus and which reflected the current practice of both the Latin and vernacular liturgies.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GX19-28306X" target="_blank" >GX19-28306X: Staré mýty, nová fakta: české země v centru hudebního dění 15. století</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Hudební věda

  • ISSN

    0018-7003

  • e-ISSN

    2694-6998

  • Svazek periodika

    61

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    26

  • Strana od-do

    "466"-"489- 640-641"

  • Kód UT WoS článku

    001447734200001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85217012838