Jazyk a výchova v Rousseauově "Emilovi"
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F11%3A00367125" target="_blank" >RIV/67985955:_____/11:00367125 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Jazyk a výchova v Rousseauově "Emilovi"
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem předkládaného textu je stručně upozornit na některé motivy, které jsou v Rousseauově spisu o výchově spojeny s tématem jazyka. Jedná se především o Rousseauovy postřehy ohledně jazykové akvizice u dětí, které, jak se zdá, v mnohém korespondují s objevy současné psycholingvistiky, a jednak o princip jazykové úspornosti jakožto základního výchovného pravidla. Toto pravidlo má závažné důsledky jak pro všechny oblasti výchovy, tak pro Rousseauovo pojetí vztahu lidské mysli a idejí. Po rozboru několikakonkrétních příkladů, na nichž Rousseau nutnost tohoto pravidla dokládá, poukazujeme rovněž na jednu podstatnou výjimku z tohoto všeobecného principu, jíž je funkce řeči při usměrňování sexuálních fantasmat dospívajícího lidského jedince.
Název v anglickém jazyce
Language and upbringing in Rousseau's Emile
Popis výsledku anglicky
The aim of this article is to briefly discuss several motifs connected with language in Rousseau's writing about upbringing. The most important of these are Rousseau's insights into language acquisition which, in many ways, correspond with the discoveries of contemporary psycho-linguistics. We shall also consider the principle of linguistic parsimony as a basic rule of upbringing. This rule has serious consequences not for all areas of upbringing but also for Rousseau?s conception of the relation between the human mind and ideas. After examining several concrete examples which Rousseau uses to demonstrate the necessity of this rule, we point to one basic exception to this general principle ? this is the function of language in the curbing of sexual fantasies in the maturing human being.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GAP401%2F10%2F1164" target="_blank" >GAP401/10/1164: Filosofické výzkumy tělesnosti: transdisciplinární perspektivy</a><br>
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2011
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Filosofický časopis
ISSN
0015-1831
e-ISSN
—
Svazek periodika
59
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
483-500
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—