Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

David Ebrey: The Unfolding Account of Forms in the Phaedo

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F18%3A00503617" target="_blank" >RIV/67985955:_____/18:00503617 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    David Ebrey: The Unfolding Account of Forms in the Phaedo

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Perhaps Plato’s most famous idea is that things like justice, piety, largeness, and equality are what he calls “forms,” which are in some significant way different from sensible things. While this is an important idea for Plato, it is hard to find an account in the dialogues of why he thinks it and how, exactly, they are supposed to be different. In this paper I argue that scholars have not understood Socrates’ account in the Phaedo because this dialogue has an unusual structure: Socrates’ account of the forms unfolds in five stages over the course of the dialogue. In order to fully understand the claims made in the first stage, one must look to the next stage, and so on until the final stage. On my account, Socrates ultimate reason for distinguishing the forms from sensible things have nothing to do with our intuitions about abstract entities nor with the distinction between universal and particular. The ultimate reason why forms cannot be sensible is because forms must do a sort of causal/explanatory work that no sensible thing could do.

  • Název v anglickém jazyce

    David Ebrey: The Unfolding Account of Forms in the Phaedo

  • Popis výsledku anglicky

    Perhaps Plato’s most famous idea is that things like justice, piety, largeness, and equality are what he calls “forms,” which are in some significant way different from sensible things. While this is an important idea for Plato, it is hard to find an account in the dialogues of why he thinks it and how, exactly, they are supposed to be different. In this paper I argue that scholars have not understood Socrates’ account in the Phaedo because this dialogue has an unusual structure: Socrates’ account of the forms unfolds in five stages over the course of the dialogue. In order to fully understand the claims made in the first stage, one must look to the next stage, and so on until the final stage. On my account, Socrates ultimate reason for distinguishing the forms from sensible things have nothing to do with our intuitions about abstract entities nor with the distinction between universal and particular. The ultimate reason why forms cannot be sensible is because forms must do a sort of causal/explanatory work that no sensible thing could do.

Klasifikace

  • Druh

    W - Uspořádání workshopu

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Místo konání akce

    Prague

  • Stát konání akce

    CZ - Česká republika

  • Datum zahájení akce

  • Datum ukončení akce

  • Celkový počet účastníků

    17

  • Počet zahraničních účastníků

    2

  • Typ akce podle státní přísl. účastníků

    EUR - Evropská akce