Bad Habit and Bad Faith: The Ambiguity of the Unconscious in the Early Merleau-Ponty
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F19%3A00507399" target="_blank" >RIV/67985955:_____/19:00507399 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://studia.ubbcluj.ro/arhiva/abstract_en.php?editie=PHILOSOPHIA&nr=1&an=2019&id_art=16655" target="_blank" >http://studia.ubbcluj.ro/arhiva/abstract_en.php?editie=PHILOSOPHIA&nr=1&an=2019&id_art=16655</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.24193/subbphil.2019.1.01" target="_blank" >10.24193/subbphil.2019.1.01</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Bad Habit and Bad Faith: The Ambiguity of the Unconscious in the Early Merleau-Ponty
Popis výsledku v původním jazyce
Psychoanalysis had a profound influence on formation of Merleau-Ponty’s thought. However, at the same time, he rejects Freud’s idea that the unconscious consists of latent mental contents that cause a certain type of behavior. Instead of a hidden experience, Merleau-Ponty argues that the unconscious is an ambiguous consciousness. In The Structure of Behavior and The Phenomenology of Perception, he specifies this ambiguity by means of the concepts of habit, bad faith, bodily expression, affective intentionality and body schema. In this paper, I will present the interconnection of these aspects of the human existence, following Merleau-Ponty’s two early major works. Further, I will show the difference of Merleau-Ponty’s notion of bad faith from that of Sartre, and, finally, I will suggest a limitation of Merleau-Ponty’s approach to the unconscious.
Název v anglickém jazyce
Bad Habit and Bad Faith: The Ambiguity of the Unconscious in the Early Merleau-Ponty
Popis výsledku anglicky
Psychoanalysis had a profound influence on formation of Merleau-Ponty’s thought. However, at the same time, he rejects Freud’s idea that the unconscious consists of latent mental contents that cause a certain type of behavior. Instead of a hidden experience, Merleau-Ponty argues that the unconscious is an ambiguous consciousness. In The Structure of Behavior and The Phenomenology of Perception, he specifies this ambiguity by means of the concepts of habit, bad faith, bodily expression, affective intentionality and body schema. In this paper, I will present the interconnection of these aspects of the human existence, following Merleau-Ponty’s two early major works. Further, I will show the difference of Merleau-Ponty’s notion of bad faith from that of Sartre, and, finally, I will suggest a limitation of Merleau-Ponty’s approach to the unconscious.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA15-10832S" target="_blank" >GA15-10832S: Život a prostředí. Fenomenologické vztahy mezi subjektivitou a přirozeným světem</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia Universitatis Babes-Bolyai. Philosophia
ISSN
2065-9407
e-ISSN
—
Svazek periodika
64
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
RO - Rumunsko
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
7-20
Kód UT WoS článku
000463841100001
EID výsledku v databázi Scopus
—