Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Between Imagination and Gambling: The Forms of Validity in Scholastic Logic

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F20%3A00535380" target="_blank" >RIV/67985955:_____/20:00535380 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1080/01445340.2020.1800243" target="_blank" >https://doi.org/10.1080/01445340.2020.1800243</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/01445340.2020.1800243" target="_blank" >10.1080/01445340.2020.1800243</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Between Imagination and Gambling: The Forms of Validity in Scholastic Logic

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Scholastic logic provided us with a variety of accounts of validity. With some degree of simplification, validity translated into truth-preservation evaluated against a set of worlds (casus) and was tested against a set of counter-models (instantia). Which inferences are valid depends on replacing ‘a set’ by ‘the set’ in such definitions, in other words by specifying the underlying concept of modality. Four levels of modality can be identified in scholastic logic: what can be imagined (casus imaginabilis), what can be the case (casus possibilis), what is the case in situations similar to the actual world (ut nunc), and what is mostly the case (ut in pluribus). The result of these analyses are general accounts of both deductive and inductive validity. The paper aims at various uses of ‘casus’ (or equivalent concepts) pertaining to the analysis of validity between the fourteenth-century Calculatores and the eighteenth-century post-Bernoullian or post-Wolffian use of ‘casus’ (in the sense of an outcome in the mathematical treatment of probability and probabilistic logic). The way such concepts were appearing or disappearing in scholastic texts written between late medieval and early modern period will be outlined.

  • Název v anglickém jazyce

    Between Imagination and Gambling: The Forms of Validity in Scholastic Logic

  • Popis výsledku anglicky

    Scholastic logic provided us with a variety of accounts of validity. With some degree of simplification, validity translated into truth-preservation evaluated against a set of worlds (casus) and was tested against a set of counter-models (instantia). Which inferences are valid depends on replacing ‘a set’ by ‘the set’ in such definitions, in other words by specifying the underlying concept of modality. Four levels of modality can be identified in scholastic logic: what can be imagined (casus imaginabilis), what can be the case (casus possibilis), what is the case in situations similar to the actual world (ut nunc), and what is mostly the case (ut in pluribus). The result of these analyses are general accounts of both deductive and inductive validity. The paper aims at various uses of ‘casus’ (or equivalent concepts) pertaining to the analysis of validity between the fourteenth-century Calculatores and the eighteenth-century post-Bernoullian or post-Wolffian use of ‘casus’ (in the sense of an outcome in the mathematical treatment of probability and probabilistic logic). The way such concepts were appearing or disappearing in scholastic texts written between late medieval and early modern period will be outlined.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA17-12408S" target="_blank" >GA17-12408S: Pravděpodobnostní argumentace v pozdně scholastické logice</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    History and Philosophy of Logic

  • ISSN

    0144-5340

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    41

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    331-351

  • Kód UT WoS článku

    000571549600001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85091232696