The Hidden Teacher: on Patočka’s Impact on Today’s Czech Philosophy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F21%3A00548346" target="_blank" >RIV/67985955:_____/21:00548346 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.1007/s11212-020-09404-z" target="_blank" >https://doi.org/10.1007/s11212-020-09404-z</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1007/s11212-020-09404-z" target="_blank" >10.1007/s11212-020-09404-z</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
The Hidden Teacher: on Patočka’s Impact on Today’s Czech Philosophy
Popis výsledku v původním jazyce
This article aims to elucidate Patočka’s impact on contemporary Czech philosophy. As a preliminary, it presents Patočka’s general conception of the possible impact of philosophy as such. It seems that for Patočka, the clarifying function of philosophy was the most relevant, much more than its possible capacity to stimulate objective or social processes. It then explains what impact Patočka himself expected from his own activity as a philosopher. Here we can see that his main concern was to pass on the great philosophical tradition neglected by Czech intellectuals, primarily ancient philosophy and German Idealism. Finally, it sketches the impact of Patočka’s writings and lectures that can actually be seen today in Czech philosophy - in the study of ancient and Classical German Philosophy, in new philosophical conceptions inspired by him, in phenomenology, and in debates about modern Czech history.
Název v anglickém jazyce
The Hidden Teacher: on Patočka’s Impact on Today’s Czech Philosophy
Popis výsledku anglicky
This article aims to elucidate Patočka’s impact on contemporary Czech philosophy. As a preliminary, it presents Patočka’s general conception of the possible impact of philosophy as such. It seems that for Patočka, the clarifying function of philosophy was the most relevant, much more than its possible capacity to stimulate objective or social processes. It then explains what impact Patočka himself expected from his own activity as a philosopher. Here we can see that his main concern was to pass on the great philosophical tradition neglected by Czech intellectuals, primarily ancient philosophy and German Idealism. Finally, it sketches the impact of Patočka’s writings and lectures that can actually be seen today in Czech philosophy - in the study of ancient and Classical German Philosophy, in new philosophical conceptions inspired by him, in phenomenology, and in debates about modern Czech history.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA20-26526S" target="_blank" >GA20-26526S: Humanismus české filosofie jako otevřená otázka. Patočka, Masaryk, jejich kritici a pokračovatelé</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studies in East European Thought
ISSN
0925-9392
e-ISSN
1573-0948
Svazek periodika
73
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
NL - Nizozemsko
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
239-248
Kód UT WoS článku
000614333000001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85100505802