Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The Hidden Teacher: on Patočka’s Impact on Today’s Czech Philosophy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F21%3A00548346" target="_blank" >RIV/67985955:_____/21:00548346 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.1007/s11212-020-09404-z" target="_blank" >https://doi.org/10.1007/s11212-020-09404-z</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/s11212-020-09404-z" target="_blank" >10.1007/s11212-020-09404-z</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The Hidden Teacher: on Patočka’s Impact on Today’s Czech Philosophy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article aims to elucidate Patočka’s impact on contemporary Czech philosophy. As a preliminary, it presents Patočka’s general conception of the possible impact of philosophy as such. It seems that for Patočka, the clarifying function of philosophy was the most relevant, much more than its possible capacity to stimulate objective or social processes. It then explains what impact Patočka himself expected from his own activity as a philosopher. Here we can see that his main concern was to pass on the great philosophical tradition neglected by Czech intellectuals, primarily ancient philosophy and German Idealism. Finally, it sketches the impact of Patočka’s writings and lectures that can actually be seen today in Czech philosophy - in the study of ancient and Classical German Philosophy, in new philosophical conceptions inspired by him, in phenomenology, and in debates about modern Czech history.

  • Název v anglickém jazyce

    The Hidden Teacher: on Patočka’s Impact on Today’s Czech Philosophy

  • Popis výsledku anglicky

    This article aims to elucidate Patočka’s impact on contemporary Czech philosophy. As a preliminary, it presents Patočka’s general conception of the possible impact of philosophy as such. It seems that for Patočka, the clarifying function of philosophy was the most relevant, much more than its possible capacity to stimulate objective or social processes. It then explains what impact Patočka himself expected from his own activity as a philosopher. Here we can see that his main concern was to pass on the great philosophical tradition neglected by Czech intellectuals, primarily ancient philosophy and German Idealism. Finally, it sketches the impact of Patočka’s writings and lectures that can actually be seen today in Czech philosophy - in the study of ancient and Classical German Philosophy, in new philosophical conceptions inspired by him, in phenomenology, and in debates about modern Czech history.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA20-26526S" target="_blank" >GA20-26526S: Humanismus české filosofie jako otevřená otázka. Patočka, Masaryk, jejich kritici a pokračovatelé</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studies in East European Thought

  • ISSN

    0925-9392

  • e-ISSN

    1573-0948

  • Svazek periodika

    73

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    NL - Nizozemsko

  • Počet stran výsledku

    10

  • Strana od-do

    239-248

  • Kód UT WoS článku

    000614333000001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85100505802