Hurtado de Mendoza on the “Moral” Modality. Part 2. Hurtado’s 1630s writings
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F22%3A00568940" target="_blank" >RIV/67985955:_____/22:00568940 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.5840/studneoar20221912" target="_blank" >https://doi.org/10.5840/studneoar20221912</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5840/studneoar20221912" target="_blank" >10.5840/studneoar20221912</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Hurtado de Mendoza on the “Moral” Modality. Part 2. Hurtado’s 1630s writings
Popis výsledku v původním jazyce
Puente Hurtado de Mendoza (1578– 1641), Iberian Jesuit and author of one of the earliest comprehensive Baroque philosophy courses, entered the debate on the modality “moral” or “morally” in the sense of a qualifier of evidence, certainty, being, and necessity or impossibility in the first half of the seventeenth century. This paper presents his analysis of the different forms (or levels) of evidence and necessity or impossibility in 1630s, where “moral” represents the weakest degree of these properties. First, it covers the notion of moral evidence in the sense of a wise decision that is in accordance with the consensus of either the majority of mankind or of the learned community, as introduced in Disputationes de Deo. Second, it covers the notions of moral necessity and impossibility, introduced in De Deo homine in terms of a strong inclination, and developed in Hurtado’s later theological texts. Third, Hurtado introduced the notion “morally” in his De actibus humanis in frequentist terms.
Název v anglickém jazyce
Hurtado de Mendoza on the “Moral” Modality. Part 2. Hurtado’s 1630s writings
Popis výsledku anglicky
Puente Hurtado de Mendoza (1578– 1641), Iberian Jesuit and author of one of the earliest comprehensive Baroque philosophy courses, entered the debate on the modality “moral” or “morally” in the sense of a qualifier of evidence, certainty, being, and necessity or impossibility in the first half of the seventeenth century. This paper presents his analysis of the different forms (or levels) of evidence and necessity or impossibility in 1630s, where “moral” represents the weakest degree of these properties. First, it covers the notion of moral evidence in the sense of a wise decision that is in accordance with the consensus of either the majority of mankind or of the learned community, as introduced in Disputationes de Deo. Second, it covers the notions of moral necessity and impossibility, introduced in De Deo homine in terms of a strong inclination, and developed in Hurtado’s later theological texts. Third, Hurtado introduced the notion “morally” in his De actibus humanis in frequentist terms.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA17-12408S" target="_blank" >GA17-12408S: Pravděpodobnostní argumentace v pozdně scholastické logice</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia Neoaristotelica
ISSN
1214-8407
e-ISSN
1804-6843
Svazek periodika
19
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
29
Strana od-do
107-135
Kód UT WoS článku
000998065200002
EID výsledku v databázi Scopus
—