K pojmu fenomenologie v československém surrealismu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F22%3A00572332" target="_blank" >RIV/67985955:_____/22:00572332 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
K pojmu fenomenologie v československém surrealismu
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se zabývá smyslem a původem pojmu fenomenologie v nedokončeném výzkumném projektu Fenomenologie moderního umění Karla Teigeho a stručně představuje význam této koncepce pro další vývoj československého surrealismu, v němž hrál významnou roli program „surrealistické fenomenologie imaginace“ Vratislava Effenbergera. Práce konstatuje, že Teigeho pojetí fenomenologie není přejato od Edmunda Husserla, ale z hegelovské a marxistické myšlenkové tradice, a pokouší se doložit, že ustředí vliv v tomto ohledu pravděpodobně sehrál svébytný výklad Hegelovy Fenomenologie ducha v přednáškách Alexandra Kojèva. Teigeho vlastní fenomenologický přístup pak spočívá především v tom, že umělecké fenomény uchopuje jako prvky dialektického vývojového procesu, který má teleologické vyústění ve světonázorově předurčeném smyslu dějin. Effenberger později Teigeho pojetí zobecňuje a relativizuje. Upírá smyslu dějin objektivní existenci, přesto však takový smysl považuje za pro lidskou orientaci ve světě ústřední a nesmazatelný. Fenomenologický přístup tak pro něj označuje ohled na vzájemnou podmíněnost celku a částí ve světonázorovém myšlení.
Název v anglickém jazyce
On the Concept of Phenomenology in Czechoslovak Surrealism
Popis výsledku anglicky
Presented essay explores the meaning and origin of the concept of phenomenology in Karel Teige’s unfinished project Phenomenology of Modern Art and briefly sketches the further importance of this concept for the later development of Czechoslovak surrealism. In this development, Vratislav Effenberger’s programme of “surrealist phenomenology of imagination” played a significant role. The essay states that Teige’s concept of phenomenology is not adopted from Edmund Husserl, but from the Hegelian and Marxist philosophical tradition. The paper argues that the controversial interpretation of Hegel’s Phenomenology of Spirit in Alexander Kojève’s lectures was probably a major influence on Teige. Teige’s phenomenological approach, then, consists above all in conceiving of artistic phenomena as elements of a dialectical evolution with a teleological culmination in the worldview-predetermined ultimate sense of history. Effenberger later generalizes and relativizes Teige’s conception. He denies an objective existence of the sense of history, yet he considers such a sense central and indelible for human orientation in the world. For him, the phenomenological approach refers to the respect for the interdependence of the whole and its parts in worldview thinking.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Ročenka pro filosofii a fenomenologický výzkum
ISBN
978-80-7476-270-3
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
121-140
Počet stran knihy
250
Název nakladatele
Togga
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—