Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Tematizace avantgardy v pozdním díle Karla Teiga

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378068%3A_____%2F14%3A00441813" target="_blank" >RIV/68378068:_____/14:00441813 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Tematizace avantgardy v pozdním díle Karla Teiga

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie se věnuje na pozdní etapě teoretického vývoje Karla Teige. V úvodu, založeném na Effenbergerově chronologickém modelu, je diskutována otázka chronologie Teigova díla. V první části se autor zaměřuje na analýzu teoretických aspektů pojmu ?vnitřní model?. Tento pojem tvoří pojmovou základnu Teigovy teorie avantgardního umění, zvláště kubismu a surrealismu. Genealogie pojmu sahá od Bretona k manýristovi Federicu Zuccari (kol. 1540/1541?1609), který rozlišoval disegno interno (novoplatónskou ?ideu?)a disegno esterno (?praktické provádění?). ?Vnitřní model? ontologicky a epistemologicky definuje avantgardu jako nemimetické a radikálně experimentální umění. V druhé části autor analyzuje Teigovy eseje ?Entartete Kunst? (1945) ?Osud umělecké avantgardyv obou světových válkách? (1946) a ?Mezinárodní surrealismus? (1947) jako druhý způsob tematizace avantgardy. I v letech po druhé světové válce Teige neopouští militantní rétoriku avantgardních manifestů či model organického vývoje umění

  • Název v anglickém jazyce

    Thematization of the Avant-Garde in Karel Teige?s Late Works

  • Popis výsledku anglicky

    The study focuses on the late period of Karel Teige?s theoretical development. In the introduction, which is based on Effenberger?s chronological model, the issue of the chronology of Teige?s works is discussed. In the first part, the author focuses on the theoretical aspects of the concept of ?internal model?. This concept forms the conceptual base of Teige?s theory of the avant-garde art, especially Cubism and Surrealism. Genealogy of the concept goes from Breton to Mannerists Federico Zuccari (c. 1540/1541?1609), who distinguished disegno interno (the neoplatonic ?idea) and disegno esterno (its ?practical implementation). The ?internal model defines ? ontologically and epistemologically ? the avant-garde as non-mimetic and radically experimental art. In the second part, the author analyzes Teige?s essays ?Entartete Kunst (1945), ?The fate of the artistic avant-garde in both World Wars (Osud umělecké avantgardy v obou světových válkách, 1946) and ?International Surrealism (Mezinárodn

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2014

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studia slavica

  • ISSN

    1803-5663

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    18

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    77-85

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus