Tematizace avantgardy v pozdním díle Karla Teiga
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378068%3A_____%2F14%3A00441813" target="_blank" >RIV/68378068:_____/14:00441813 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Tematizace avantgardy v pozdním díle Karla Teiga
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se věnuje na pozdní etapě teoretického vývoje Karla Teige. V úvodu, založeném na Effenbergerově chronologickém modelu, je diskutována otázka chronologie Teigova díla. V první části se autor zaměřuje na analýzu teoretických aspektů pojmu ?vnitřní model?. Tento pojem tvoří pojmovou základnu Teigovy teorie avantgardního umění, zvláště kubismu a surrealismu. Genealogie pojmu sahá od Bretona k manýristovi Federicu Zuccari (kol. 1540/1541?1609), který rozlišoval disegno interno (novoplatónskou ?ideu?)a disegno esterno (?praktické provádění?). ?Vnitřní model? ontologicky a epistemologicky definuje avantgardu jako nemimetické a radikálně experimentální umění. V druhé části autor analyzuje Teigovy eseje ?Entartete Kunst? (1945) ?Osud umělecké avantgardyv obou světových válkách? (1946) a ?Mezinárodní surrealismus? (1947) jako druhý způsob tematizace avantgardy. I v letech po druhé světové válce Teige neopouští militantní rétoriku avantgardních manifestů či model organického vývoje umění
Název v anglickém jazyce
Thematization of the Avant-Garde in Karel Teige?s Late Works
Popis výsledku anglicky
The study focuses on the late period of Karel Teige?s theoretical development. In the introduction, which is based on Effenberger?s chronological model, the issue of the chronology of Teige?s works is discussed. In the first part, the author focuses on the theoretical aspects of the concept of ?internal model?. This concept forms the conceptual base of Teige?s theory of the avant-garde art, especially Cubism and Surrealism. Genealogy of the concept goes from Breton to Mannerists Federico Zuccari (c. 1540/1541?1609), who distinguished disegno interno (the neoplatonic ?idea) and disegno esterno (its ?practical implementation). The ?internal model defines ? ontologically and epistemologically ? the avant-garde as non-mimetic and radically experimental art. In the second part, the author analyzes Teige?s essays ?Entartete Kunst (1945), ?The fate of the artistic avant-garde in both World Wars (Osud umělecké avantgardy v obou světových válkách, 1946) and ?International Surrealism (Mezinárodn
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AJ - Písemnictví, mas–media, audiovize
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia slavica
ISSN
1803-5663
e-ISSN
—
Svazek periodika
18
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
77-85
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—