Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Scholastická logika „vědění ” IV. Témata epistemické logiky ve druhé scholastice

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F23%3A00600740" target="_blank" >RIV/67985955:_____/23:00600740 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://doi.org/10.5840/studneoar20232047" target="_blank" >https://doi.org/10.5840/studneoar20232047</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5840/studneoar20232047" target="_blank" >10.5840/studneoar20232047</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Scholastická logika „vědění ” IV. Témata epistemické logiky ve druhé scholastice

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Logika v období druhé scholastiky je charakteristická poklesem zájmu o čistou logiku a nárůstem zájmu o logiku aplikovanou. V epistemické logice se tento trend projevuje vymizením původních středověkých žánrů a přesunutím určitých témat do jiných disciplín, např. psychologie, epistemologie a teologie. Studie se věnuje třem tématům poststředověké epistemické logiky. Zaprvé, problému veridikality poznání v podobě analýzy logické formy vět typu „Petr ví, že φ, tudíž φ“, která vyústila v zavedení logiky slabé implikace, zvané „morální implikace“ (mající vztah ke scholatickým diskuzím o povaze pravděpodobnosti). Zadruhé, problému logické vševědoucnosti, který se stal významným tématem psychologie, dotýkajícím se problémů poznávací kapacity a (naučené) automatizace logického chování. Zatřetí, problému (pozitivní) introspekce, který se stal součástí teorie evidence a jejího sebe-ozřejmujícího charakteru.

  • Název v anglickém jazyce

    Scholastic Logic of „Knowledge” IV. Topics of epistemic logic in second scholasticism

  • Popis výsledku anglicky

    Logic in the second scholastic era can be characterised as a decline of interest in pure logic combined with a flourishing of attention devoted to applied logic. In epistemic logic, this tendency translates to the disappearance of the original medieval genres and the migration of certain topic to different disciplines, such as psychology, epistemology, and theology. The present study addresses three topics of epistemic logic in the post-medieval era. First, the problem of the veridicality of knowledge, insofar as it took the form of analysing the logical structure of statements such as “Peter knows that φ, therefore φ”. This analysis resulted into introducing the logic of a weak implication called “moral implication” (related to the scholastic probability debate). Second, the problem of logical omniscience, which turned into an important psychological topic related to issues such as cognitive capacity and the (acquired) automatization of inferential behaviour. Third, the problem of (positive) introspection, which became part of the theory of evidence and its self-manifesting character.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GB14-37038G" target="_blank" >GB14-37038G: Mezi renesancí a barokem: Filosofie a vědění v českých zemích a jejich širší evropský kontext</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studia Neoaristotelica

  • ISSN

    1214-8407

  • e-ISSN

    1804-6843

  • Svazek periodika

    20

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    DE - Spolková republika Německo

  • Počet stran výsledku

    64

  • Strana od-do

    33-96

  • Kód UT WoS článku

    001426592800001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85208792802