Scholastická logika „vědění ” IV. Témata epistemické logiky ve druhé scholastice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985955%3A_____%2F23%3A00600740" target="_blank" >RIV/67985955:_____/23:00600740 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.5840/studneoar20232047" target="_blank" >https://doi.org/10.5840/studneoar20232047</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5840/studneoar20232047" target="_blank" >10.5840/studneoar20232047</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Scholastická logika „vědění ” IV. Témata epistemické logiky ve druhé scholastice
Popis výsledku v původním jazyce
Logika v období druhé scholastiky je charakteristická poklesem zájmu o čistou logiku a nárůstem zájmu o logiku aplikovanou. V epistemické logice se tento trend projevuje vymizením původních středověkých žánrů a přesunutím určitých témat do jiných disciplín, např. psychologie, epistemologie a teologie. Studie se věnuje třem tématům poststředověké epistemické logiky. Zaprvé, problému veridikality poznání v podobě analýzy logické formy vět typu „Petr ví, že φ, tudíž φ“, která vyústila v zavedení logiky slabé implikace, zvané „morální implikace“ (mající vztah ke scholatickým diskuzím o povaze pravděpodobnosti). Zadruhé, problému logické vševědoucnosti, který se stal významným tématem psychologie, dotýkajícím se problémů poznávací kapacity a (naučené) automatizace logického chování. Zatřetí, problému (pozitivní) introspekce, který se stal součástí teorie evidence a jejího sebe-ozřejmujícího charakteru.
Název v anglickém jazyce
Scholastic Logic of „Knowledge” IV. Topics of epistemic logic in second scholasticism
Popis výsledku anglicky
Logic in the second scholastic era can be characterised as a decline of interest in pure logic combined with a flourishing of attention devoted to applied logic. In epistemic logic, this tendency translates to the disappearance of the original medieval genres and the migration of certain topic to different disciplines, such as psychology, epistemology, and theology. The present study addresses three topics of epistemic logic in the post-medieval era. First, the problem of the veridicality of knowledge, insofar as it took the form of analysing the logical structure of statements such as “Peter knows that φ, therefore φ”. This analysis resulted into introducing the logic of a weak implication called “moral implication” (related to the scholastic probability debate). Second, the problem of logical omniscience, which turned into an important psychological topic related to issues such as cognitive capacity and the (acquired) automatization of inferential behaviour. Third, the problem of (positive) introspection, which became part of the theory of evidence and its self-manifesting character.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60301 - Philosophy, History and Philosophy of science and technology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GB14-37038G" target="_blank" >GB14-37038G: Mezi renesancí a barokem: Filosofie a vědění v českých zemích a jejich širší evropský kontext</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia Neoaristotelica
ISSN
1214-8407
e-ISSN
1804-6843
Svazek periodika
20
Číslo periodika v rámci svazku
4
Stát vydavatele periodika
DE - Spolková republika Německo
Počet stran výsledku
64
Strana od-do
33-96
Kód UT WoS článku
001426592800001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85208792802