Být či nebýt učitelem: platy českých učitelů pohledem nákladů ušlých příležitostí a širší souvislosti
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985998%3A_____%2F12%3A00381928" target="_blank" >RIV/67985998:_____/12:00381928 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Být či nebýt učitelem: platy českých učitelů pohledem nákladů ušlých příležitostí a širší souvislosti
Popis výsledku v původním jazyce
Na základě nových ukazatelů přinášíme další doklad velmi nízké platové atraktivnosti učitelské profese na základních a středních školách v ČR. Ukazujeme, že 70 – 90 procent vysokoškolsky vzdělaných zaměstnanců pobírá vyšší mzdu, než průměrný učitel. Učitelé s 15 lety praxe si v průměru vydělávají jen polovinu toho, co jejich vysokoškolsky vzdělaní vrstevníci. Malá finanční atraktivnost učitelské profese se promítá i do velmi nízkého zájmu o ni mezi mladými lidmi a zejména mezi těmi talentovanějšími. Naše zjištění dáváme do širších a dlouhodobějších ekonomických souvislostí, které vedou od motivace být učitelem, ke kvalitě učitelů, kvalitě vzdělávání, úrovni vzdělanosti a v konečném důsledku k dlouhodobému růstu ekonomiky a kvality života obecně.
Název v anglickém jazyce
To be or not to be a teacher: Czech teachers’ salaries from an opportunity costs perspective in a broader context
Popis výsledku anglicky
In this paper we present new evidence on how very low the teaching profession’s wage attractiveness is in primary and secondary schools in the Czech Republic. We show that 70-90% of university educated employees receive higher salaries than an average teacher. Teachers with 15 years’ experience earn only half of what their university educated peers do. The low financial attractiveness of the teaching profession is reflected in the low interest among young people, especially talented ones, in becoming teachers. We present our findings within a broader and longerterm economic context, showing the causal chain from the level of motivation to become a teacher, to the quality of teachers, quality of education, level of education of the population and, as a result, the long-term growth of the economy and the country’s well-being in general.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AH - Ekonomie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů