Bodový systém a jeho vliv na počet smrtelných nehod
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985998%3A_____%2F15%3A00444906" target="_blank" >RIV/67985998:_____/15:00444906 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Bodový systém a jeho vliv na počet smrtelných nehod
Popis výsledku v původním jazyce
Studie shrnuje výsledky kvantitativního vyhodnocení dopadů zavedení bodového systému v roce 2006 na počty smrtelných dopravních nehod v České republice. Zákon zavedl nejen bodový systém, ale zvýšil i pokuty za přestupky a rozšířil pravomoci dopravní policie. Na počátku došlo k prudkému poklesu počtu smrtelných nehod. V průběhu prvních tří měsíců došlo k poklesu úmrtí o 33,3 %, což s 95 % jistotou představuje 51 až 204 ušetřených lidských životů. V horizontu přesahujícím jeden rok jsou však odhady dopadu zákona na počet smrtelných nehod nulové. Zjištění naznačují, že zanedbatelný dlouhodobý dopad reformy mohl být způsoben postupným poklesem prostředků určených na výkon služby dopravních policistů v terénu. K výraznému krátkodobému dopadu zřejmě výrazně přispělo přehnané očekávání, kdy lidé přeceňovali možné sankce dle nových pravidel a v prvních týdnech řídili opatrněji. Časem své chování přizpůsobili reálně nízké a snižující se míře monitorování a vynucování dodržování pravidel. Počet smrtelných nehod se tak vrátil na původní úroveň.
Název v anglickém jazyce
The Point system and its impact on the number of fatal traffic accidents
Popis výsledku anglicky
This study summarises the results of a quantitative assessment of the impact of the points system, introduced in 2006, on the number of fatal traffic accidents in the Czech Republic. The introduction of the points system was also accompanied by legal changes that raised fines for traffic offences and broadened the transport police's powers. Initially, the number of fatal accidents dropped sharply. Injuries were reduced by 33.3%, which with 95% certainty represents between 51 and 204 lives saved. However, beyond the first year, the new law had no noticeable impact on the number of fatal accidents. Our findings indicate that the reform's negligible impact in the long term was caused by a gradual decline in resources dedicated to traffic police services in the field. Exaggerated expectations very likely contributed to the reform's significant short-term impact, as people over-estimated the possible sanctions they would face with the introduction of the new law, and drove carefully for a few weeks. Over time, they adapted their behaviour to meet the real level of monitoring and enforcement of the new rules, which was in fact low and becoming even lower. The number of fatal accidents thus returned to its original level.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
AH - Ekonomie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů