Rigid pricing and rationally inattentive consumer
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985998%3A_____%2F15%3A00445750" target="_blank" >RIV/67985998:_____/15:00445750 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216208:11640/15:00455390
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.jet.2015.01.021" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1016/j.jet.2015.01.021</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.jet.2015.01.021" target="_blank" >10.1016/j.jet.2015.01.021</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Rigid pricing and rationally inattentive consumer
Popis výsledku v původním jazyce
This paper proposes a mechanism leading to rigid pricing as an optimal strategy. It applies a framework of rational inattention to study the pricing strategies of a monopolistic seller facing a consumer with limited information capacity. The consumer needs to process information about the realized price, while the seller is perfectly attentive. The seller chooses to price rigidly, i.e. prices respond to changes in the unit input cost less than if the consumer was perfectly attentive. The rigidity is sometimes manifested by discreteness of prices ? the seller charges a finite set of different prices even for a continuous range of unit input costs. The seller does so to provide the consumer with easily observable prices, which stimulates her to consume more and increases the seller's profit.
Název v anglickém jazyce
Rigid pricing and rationally inattentive consumer
Popis výsledku anglicky
This paper proposes a mechanism leading to rigid pricing as an optimal strategy. It applies a framework of rational inattention to study the pricing strategies of a monopolistic seller facing a consumer with limited information capacity. The consumer needs to process information about the realized price, while the seller is perfectly attentive. The seller chooses to price rigidly, i.e. prices respond to changes in the unit input cost less than if the consumer was perfectly attentive. The rigidity is sometimes manifested by discreteness of prices ? the seller charges a finite set of different prices even for a continuous range of unit input costs. The seller does so to provide the consumer with easily observable prices, which stimulates her to consume more and increases the seller's profit.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AH - Ekonomie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Journal of Economic Theory
ISSN
0022-0531
e-ISSN
—
Svazek periodika
158 B
Číslo periodika v rámci svazku
July
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
23
Strana od-do
656-678
Kód UT WoS článku
000358469700009
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-84931011201