Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Rigid pricing and rationally inattentive consumer

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985998%3A_____%2F10%3A00342782" target="_blank" >RIV/67985998:_____/10:00342782 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Rigid pricing and rationally inattentive consumer

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper proposes a mechanism leading to rigid pricing as an optimal strategy. It applies a framework of rational inattention to study the pricing strategies of a monopolistic seller facing a consumer with limited information capacity. The consumer needs to process information about prices, while the seller is perfectly attentive. It turns out that the seller chooses to price discretely even for a continuous range of unit input costs, i.e. charges a finite set of different prices only. The price usually stays constant when unit input cost changes only a little. The seller does so to provide the consumer with easily observable prices and thus stimulate her to consume more. In the model's dynamic version, this mechanism implies that prices respond to cost shocks with a delay.

  • Název v anglickém jazyce

    Rigid pricing and rationally inattentive consumer

  • Popis výsledku anglicky

    This paper proposes a mechanism leading to rigid pricing as an optimal strategy. It applies a framework of rational inattention to study the pricing strategies of a monopolistic seller facing a consumer with limited information capacity. The consumer needs to process information about prices, while the seller is perfectly attentive. It turns out that the seller chooses to price discretely even for a continuous range of unit input costs, i.e. charges a finite set of different prices only. The price usually stays constant when unit input cost changes only a little. The seller does so to provide the consumer with easily observable prices and thus stimulate her to consume more. In the model's dynamic version, this mechanism implies that prices respond to cost shocks with a delay.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AH - Ekonomie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/LC542" target="_blank" >LC542: Centrum pro pokročilá politicko-ekonomická studia</a><br>

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2010

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    CERGE-EI Working Paper Series

  • ISSN

    1211-3298

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    20

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    40

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus