Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Families, schools, and student achievement inequality: a multilevel MIMIC model approach

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985998%3A_____%2F17%3A00475609" target="_blank" >RIV/67985998:_____/17:00475609 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1177/0038040716683779" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1177/0038040716683779</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1177/0038040716683779" target="_blank" >10.1177/0038040716683779</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Families, schools, and student achievement inequality: a multilevel MIMIC model approach

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article examines inequality in different dimensions of student academic achievement (math, science, and reading) by family background and school context in three East Asian (Taiwan, Japan, and South Korea) and three Western (United States, Germany, and the Czech Republic) nations. Building on Hauser (2009), we develop a novel multiple-indicator multiple-cause (MIMIC) model with a two-level hierarchical linear modeling specification, which allows us to explicitly test whether the several academic achievement constructs respond similarly to variation in family background and variation among schools and countries. The two-level MIMIC model is specified in detail and applied to 2012 Programme for International Student Assessment data. The analysis reveals new empirical insights, such as substantive differences within countries in performance inequality by subject, particularly among East Asian countries. While the data do not support the view of a ‘‘virtuous’’ relationship between excellence and equity in education, nor do they lend strong support to a ‘‘vicious’’ relationship either.

  • Název v anglickém jazyce

    Families, schools, and student achievement inequality: a multilevel MIMIC model approach

  • Popis výsledku anglicky

    This article examines inequality in different dimensions of student academic achievement (math, science, and reading) by family background and school context in three East Asian (Taiwan, Japan, and South Korea) and three Western (United States, Germany, and the Czech Republic) nations. Building on Hauser (2009), we develop a novel multiple-indicator multiple-cause (MIMIC) model with a two-level hierarchical linear modeling specification, which allows us to explicitly test whether the several academic achievement constructs respond similarly to variation in family background and variation among schools and countries. The two-level MIMIC model is specified in detail and applied to 2012 Programme for International Student Assessment data. The analysis reveals new empirical insights, such as substantive differences within countries in performance inequality by subject, particularly among East Asian countries. While the data do not support the view of a ‘‘virtuous’’ relationship between excellence and equity in education, nor do they lend strong support to a ‘‘vicious’’ relationship either.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50401 - Sociology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Sociology of Education

  • ISSN

    0038-0407

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    90

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    25

  • Strana od-do

    64-88

  • Kód UT WoS článku

    000392872200005

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85009075239