Možnosti redukce sociálních nerovností ve vzdělávání z pohledu žáků základních škol v České a ve Slovenské republice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F22%3A43897232" target="_blank" >RIV/44555601:13430/22:43897232 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.ku.sk/katolicka-univerzita-v-ruzomberku/univerzitna-kniznica/sluzby/doi/studia-scientifica-facultatis-paedagogicae-universitas-catholica-ruzomberok/2022-01/moznosti-redukce-socialnich-nerovnosti-ve-vzdelavani-z-pohledu-zaku-zakladnich-skol-v-ceske-a-ve-slovenske-republice.html" target="_blank" >https://www.ku.sk/katolicka-univerzita-v-ruzomberku/univerzitna-kniznica/sluzby/doi/studia-scientifica-facultatis-paedagogicae-universitas-catholica-ruzomberok/2022-01/moznosti-redukce-socialnich-nerovnosti-ve-vzdelavani-z-pohledu-zaku-zakladnich-skol-v-ceske-a-ve-slovenske-republice.html</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.54937/ssf.2022.21.1.114-126" target="_blank" >10.54937/ssf.2022.21.1.114-126</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Možnosti redukce sociálních nerovností ve vzdělávání z pohledu žáků základních škol v České a ve Slovenské republice
Popis výsledku v původním jazyce
Česká republika i Slovenská republika jsou zeměmi se silnou závislostí výsledků žáků na socioekonomickém a kulturním postavení jejich rodin. Je samozřejmé, že škola by měla jednat tak, aby kompenzovala dopady rozdílného socioekonomického zázemí žáků a pozitivně tak ovlivňovala jejich výsledky. V obou zemích však vzdělávací systémy nejsou schopny snižovat nerovnosti způsobené odlišným rodinným zázemím žáků. Naopak tyto nerovnosti spíše posilují. Již v našich předchozích výzkumech (Svoboda, 2010) jsme prokázali, že učitelé základních škol v České republice přistupují odlišně k podpoře sociálně znevýhodněných žáků z řad majoritních a romských žáků. V tomto článku uvádíme výsledky výzkumné studie zaměřené na zhodnocení vybraných aspektů podpory sociálně znevýhodněných dětí z pohledu další skupiny významných aktérů školního života, a to žáků základních škol.
Název v anglickém jazyce
Possibilities of Reducing Social Inequalities in Education from the Perspective of Primary School Students in the Czech Republic and the Slovak Republic
Popis výsledku anglicky
Both the Czech Republic and the Slovak Republic are countries with a strong dependence of pupils' results on the socio-economic and cultural position of their families. Obviously, the school should act in such a way as to compensate for the effects caused by the different socio-economic background of the pupils and thus positively influence their results. However, in both countries, the educational systems are unable to reduce inequalities caused by the different family backgrounds of pupils. On the contrary, it rather strengthens these inequalities. Already in our previous researches (Svoboda, 2010) we have shown that primary school teachers in the Czech Republic approach differently the support of socially disadvantaged students from the majority and the Roma students. In this article, we present the results of a research study aimed at evaluating selected aspects of support for socially disadvantaged children from the perspective of another group of important actors in school life, namely primary school pupils.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae
ISSN
1336-2232
e-ISSN
—
Svazek periodika
21
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
114-126
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—