Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Možnosti redukce sociálních nerovností ve vzdělávání z pohledu žáků základních škol v České a ve Slovenské republice

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F22%3A43897232" target="_blank" >RIV/44555601:13430/22:43897232 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.ku.sk/katolicka-univerzita-v-ruzomberku/univerzitna-kniznica/sluzby/doi/studia-scientifica-facultatis-paedagogicae-universitas-catholica-ruzomberok/2022-01/moznosti-redukce-socialnich-nerovnosti-ve-vzdelavani-z-pohledu-zaku-zakladnich-skol-v-ceske-a-ve-slovenske-republice.html" target="_blank" >https://www.ku.sk/katolicka-univerzita-v-ruzomberku/univerzitna-kniznica/sluzby/doi/studia-scientifica-facultatis-paedagogicae-universitas-catholica-ruzomberok/2022-01/moznosti-redukce-socialnich-nerovnosti-ve-vzdelavani-z-pohledu-zaku-zakladnich-skol-v-ceske-a-ve-slovenske-republice.html</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.54937/ssf.2022.21.1.114-126" target="_blank" >10.54937/ssf.2022.21.1.114-126</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Možnosti redukce sociálních nerovností ve vzdělávání z pohledu žáků základních škol v České a ve Slovenské republice

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Česká republika i Slovenská republika jsou zeměmi se silnou závislostí výsledků žáků na socioekonomickém a kulturním postavení jejich rodin. Je samozřejmé, že škola by měla jednat tak, aby kompenzovala dopady rozdílného socioekonomického zázemí žáků a pozitivně tak ovlivňovala jejich výsledky. V obou zemích však vzdělávací systémy nejsou schopny snižovat nerovnosti způsobené odlišným rodinným zázemím žáků. Naopak tyto nerovnosti spíše posilují. Již v našich předchozích výzkumech (Svoboda, 2010) jsme prokázali, že učitelé základních škol v České republice přistupují odlišně k podpoře sociálně znevýhodněných žáků z řad majoritních a romských žáků. V tomto článku uvádíme výsledky výzkumné studie zaměřené na zhodnocení vybraných aspektů podpory sociálně znevýhodněných dětí z pohledu další skupiny významných aktérů školního života, a to žáků základních škol.

  • Název v anglickém jazyce

    Possibilities of Reducing Social Inequalities in Education from the Perspective of Primary School Students in the Czech Republic and the Slovak Republic

  • Popis výsledku anglicky

    Both the Czech Republic and the Slovak Republic are countries with a strong dependence of pupils&apos; results on the socio-economic and cultural position of their families. Obviously, the school should act in such a way as to compensate for the effects caused by the different socio-economic background of the pupils and thus positively influence their results. However, in both countries, the educational systems are unable to reduce inequalities caused by the different family backgrounds of pupils. On the contrary, it rather strengthens these inequalities. Already in our previous researches (Svoboda, 2010) we have shown that primary school teachers in the Czech Republic approach differently the support of socially disadvantaged students from the majority and the Roma students. In this article, we present the results of a research study aimed at evaluating selected aspects of support for socially disadvantaged children from the perspective of another group of important actors in school life, namely primary school pupils.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studia Scientifica Facultatis Paedagogicae

  • ISSN

    1336-2232

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    21

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    114-126

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus