Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Gender bias in teachers’ grading: what is in the grade

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985998%3A_____%2F18%3A00492795" target="_blank" >RIV/67985998:_____/18:00492795 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.stueduc.2018.07.006" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1016/j.stueduc.2018.07.006</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.stueduc.2018.07.006" target="_blank" >10.1016/j.stueduc.2018.07.006</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Gender bias in teachers’ grading: what is in the grade

  • Popis výsledku v původním jazyce

    It is a common empirical finding across countries that, on average, girls outperform boys in languages, whereas boys outperform girls in mathematics. We enrich the existing empirical evidence by combining admission test scores and teachers’ grading of 15-year-old pupils’ performance in mathematics and their native language in the Czech Republic, and furthermore, we investigate possible gender bias in teachers’ grading. The directions of the gender differences in performance we estimate are consistent with international patterns and we document that teachers’ grading is biased in favor of girls both in mathematics and in native language. The gender effect in grading is sizeable across the whole performance distribution and can be explained neither by the students’ differing perceptions of stress at exams, nor by the students’ attitudes toward the subject in question. The most plausible explanation is that the gender grading gap is due to gender difference in non-cognitive skills, such as in-class behavior and homework, confounding teachers’ grades but not test scores. Since grades constitute the main feedback about students' academic performance and a crucial factor in decision-making about their future academic careers, biased grading may cause inefficiencies to the educational system and consequently can negatively affect future labor market careers.

  • Název v anglickém jazyce

    Gender bias in teachers’ grading: what is in the grade

  • Popis výsledku anglicky

    It is a common empirical finding across countries that, on average, girls outperform boys in languages, whereas boys outperform girls in mathematics. We enrich the existing empirical evidence by combining admission test scores and teachers’ grading of 15-year-old pupils’ performance in mathematics and their native language in the Czech Republic, and furthermore, we investigate possible gender bias in teachers’ grading. The directions of the gender differences in performance we estimate are consistent with international patterns and we document that teachers’ grading is biased in favor of girls both in mathematics and in native language. The gender effect in grading is sizeable across the whole performance distribution and can be explained neither by the students’ differing perceptions of stress at exams, nor by the students’ attitudes toward the subject in question. The most plausible explanation is that the gender grading gap is due to gender difference in non-cognitive skills, such as in-class behavior and homework, confounding teachers’ grades but not test scores. Since grades constitute the main feedback about students' academic performance and a crucial factor in decision-making about their future academic careers, biased grading may cause inefficiencies to the educational system and consequently can negatively affect future labor market careers.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50202 - Applied Economics, Econometrics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GBP402%2F12%2FG130" target="_blank" >GBP402/12/G130: Vztahy mezi dovednostmi, vzděláváním a výsledky na trhu práce: longitudinální studie</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    STUDIES IN EDUCATIONAL EVALUATION

  • ISSN

    0191-491X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    59

  • Číslo periodika v rámci svazku

    December

  • Stát vydavatele periodika

    NL - Nizozemsko

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    141-149

  • Kód UT WoS článku

    000453494800016

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85050318769