The unequal battle against infertility: theory and evidence from IVF success
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985998%3A_____%2F24%3A00600257" target="_blank" >RIV/67985998:_____/24:00600257 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216208:11640/24:00600274
Výsledek na webu
<a href="https://bse.eu/sites/default/files/working_paper_pdfs/1421.pdf" target="_blank" >https://bse.eu/sites/default/files/working_paper_pdfs/1421.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
The unequal battle against infertility: theory and evidence from IVF success
Popis výsledku v původním jazyce
Using Danish administrative data, we show that IVF success is associated with maternal education: College-educated women have a 9% higher live birth chance than high school-educated women and 25% higher than dropouts. We exclude infertility causes, health, clinics, finances, and partner attributes as drivers. Instead, we focus on latent factors like ability and psychological traits. First, we show how proxies for these factors like Grade Point Average (GPA) shape IVF success. Second, we build a dynamic model of post-IVF failure dropout where women differ in latent ability and psychological costs. Our model counterfactuals imply that ability explains 87% of the education gradient in IVF success, prompting a policy discussion.
Název v anglickém jazyce
The unequal battle against infertility: theory and evidence from IVF success
Popis výsledku anglicky
Using Danish administrative data, we show that IVF success is associated with maternal education: College-educated women have a 9% higher live birth chance than high school-educated women and 25% higher than dropouts. We exclude infertility causes, health, clinics, finances, and partner attributes as drivers. Instead, we focus on latent factors like ability and psychological traits. First, we show how proxies for these factors like Grade Point Average (GPA) shape IVF success. Second, we build a dynamic model of post-IVF failure dropout where women differ in latent ability and psychological costs. Our model counterfactuals imply that ability explains 87% of the education gradient in IVF success, prompting a policy discussion.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
50202 - Applied Economics, Econometrics
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/LX22NPO5101" target="_blank" >LX22NPO5101: Národní institut pro výzkum socioekonomických dopadů nemocí a systémových rizik</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů