Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Crack closure in near-threshold fatigue crack propagation in railway axle steel EA4T

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081723%3A_____%2F17%3A00481653" target="_blank" >RIV/68081723:_____/17:00481653 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.engfracmech.2017.02.013" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1016/j.engfracmech.2017.02.013</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.engfracmech.2017.02.013" target="_blank" >10.1016/j.engfracmech.2017.02.013</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Crack closure in near-threshold fatigue crack propagation in railway axle steel EA4T

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The paper is focused on fatigue crack propagation in the threshold area of the EA4T railwaynaxle steel. Railway axles represent one of the most critical components for safety of trains.nThe main aim of this paper is to describe fatigue crack closure mechanisms in EA4T, whichnsignificantly influence the threshold value – a crucial parameter for determination of resid-nual fatigue lifetime of railway axles. Investigated fatigue crack closure mechanisms are:nplasticity induced crack closure, roughness-induced crack closure and oxide-induced cracknclosure. One part of this paper is focused on comparison of crack closure determined bynNASGRO relationship (including plasticity induced crack closure mechanism only) withnthe experimentally obtained one. Difference between these two approaches is explainednby presence of roughness and oxide induced crack closure. Based on theoretical models dif-nferent sources of fatigue crack closure mechanisms was separated and evaluated. The sig-nnificance of oxide-induced crack closure was confirmed based on experimentalnmeasurement of fatigue crack propagation in low humidity air. Finally, the effect of anreduced threshold value in low-humidity air on residual fatigue lifetime of railway axlesnis demonstrated.

  • Název v anglickém jazyce

    Crack closure in near-threshold fatigue crack propagation in railway axle steel EA4T

  • Popis výsledku anglicky

    The paper is focused on fatigue crack propagation in the threshold area of the EA4T railwaynaxle steel. Railway axles represent one of the most critical components for safety of trains.nThe main aim of this paper is to describe fatigue crack closure mechanisms in EA4T, whichnsignificantly influence the threshold value – a crucial parameter for determination of resid-nual fatigue lifetime of railway axles. Investigated fatigue crack closure mechanisms are:nplasticity induced crack closure, roughness-induced crack closure and oxide-induced cracknclosure. One part of this paper is focused on comparison of crack closure determined bynNASGRO relationship (including plasticity induced crack closure mechanism only) withnthe experimentally obtained one. Difference between these two approaches is explainednby presence of roughness and oxide induced crack closure. Based on theoretical models dif-nferent sources of fatigue crack closure mechanisms was separated and evaluated. The sig-nnificance of oxide-induced crack closure was confirmed based on experimentalnmeasurement of fatigue crack propagation in low humidity air. Finally, the effect of anreduced threshold value in low-humidity air on residual fatigue lifetime of railway axlesnis demonstrated.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20306 - Audio engineering, reliability analysis

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/LQ1601" target="_blank" >LQ1601: CEITEC 2020</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Engineering Fracture Mechanics

  • ISSN

    0013-7944

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    185

  • Číslo periodika v rámci svazku

    NOV

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    2-19

  • Kód UT WoS článku

    000415941400002

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85014200648