Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

EA4T railway axle steel fatigue behavior under very high-frequency fatigue loading

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081723%3A_____%2F20%3A00525035" target="_blank" >RIV/68081723:_____/20:00525035 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1350630719309306?via%3Dihub" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1350630719309306?via%3Dihub</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.engfailanal.2020.104668" target="_blank" >10.1016/j.engfailanal.2020.104668</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    EA4T railway axle steel fatigue behavior under very high-frequency fatigue loading

  • Popis výsledku v původním jazyce

    One of the most loaded components of the train, with very long operation time, is a railway axle. During its operation, the conventional fatigue limit of 107 cycles is reached easily and information about fatigue behavior for a higher number of cycles is missing. Therefore, the fatigue behavior of railway axle EA4T heat-treated steel with a bainitic microstructure was examined under very high-frequency fatigue loading. S-N curve shift to the higher number of cycles at the same stress amplitude due to the testing frequency increase was observed. However, the same fatigue endurance limit of 375 MPa was determined for 107 cycles at a frequency of 120 Hz and for 1010 cycles at a frequency of 20 kHz. Due to homogenous and fine bainitic structure in a whole tested volume of material, the same fatigue crack initiation and propagation mechanism was observed to be characteristic for all the tested specimens, regardless of the used testing frequency and stress amplitude. Surface and subsurface non-inclusion fatigue crack initiation was responsible for the failure of the specimens. Obtain results confirm, that fatigue endurance limit determined by traditional high fatigue test can be used also for several orders higher number of cycles.

  • Název v anglickém jazyce

    EA4T railway axle steel fatigue behavior under very high-frequency fatigue loading

  • Popis výsledku anglicky

    One of the most loaded components of the train, with very long operation time, is a railway axle. During its operation, the conventional fatigue limit of 107 cycles is reached easily and information about fatigue behavior for a higher number of cycles is missing. Therefore, the fatigue behavior of railway axle EA4T heat-treated steel with a bainitic microstructure was examined under very high-frequency fatigue loading. S-N curve shift to the higher number of cycles at the same stress amplitude due to the testing frequency increase was observed. However, the same fatigue endurance limit of 375 MPa was determined for 107 cycles at a frequency of 120 Hz and for 1010 cycles at a frequency of 20 kHz. Due to homogenous and fine bainitic structure in a whole tested volume of material, the same fatigue crack initiation and propagation mechanism was observed to be characteristic for all the tested specimens, regardless of the used testing frequency and stress amplitude. Surface and subsurface non-inclusion fatigue crack initiation was responsible for the failure of the specimens. Obtain results confirm, that fatigue endurance limit determined by traditional high fatigue test can be used also for several orders higher number of cycles.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20301 - Mechanical engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TN01000071" target="_blank" >TN01000071: Národní centrum kompetence Mechatroniky a chytrých technologií pro strojírenství</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Engineering Failure Analysis

  • ISSN

    1350-6307

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    115

  • Číslo periodika v rámci svazku

    SEP

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    104668

  • Kód UT WoS článku

    000554860000006

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85086075266