Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

High-temperature low-cycle fatigue and fatigue–creep behaviour of Inconel 718 superalloy: Damage and deformation mechanisms

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081723%3A_____%2F24%3A00586291" target="_blank" >RIV/68081723:_____/24:00586291 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/68407700:21220/24:00375780

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0142112324002275?via%3Dihub" target="_blank" >https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0142112324002275?via%3Dihub</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.ijfatigue.2024.108369" target="_blank" >10.1016/j.ijfatigue.2024.108369</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    High-temperature low-cycle fatigue and fatigue–creep behaviour of Inconel 718 superalloy: Damage and deformation mechanisms

  • Popis výsledku v původním jazyce

    In this article, strain-controlled Low-Cycle Fatigue (LCF) and fatigue–creep tests were performed on Inconeln718 nickel-based superalloy at temperatures of 650 ◦C and 730 ◦C. LCF tests at elevated temperatures werenperformed with a mechanical strain rate of 1 × 10−3/s, while fatigue–creep tests involved either tensile orncompressive strain dwell. Both the LCF and fatigue–creep tests revealed cyclic softening, with the mean stressnevolving oppositely to the applied strain dwell in the fatigue–creep tests. Investigations into the damagenmechanisms identified intergranular cracking as the predominant failure mode. Fatigue–creep loading withna compressive dwell resulted in multiple crack initiations from transgranular oxide intrusions, along withnmultiple creep cavities during loading at 730 ◦C. Deformation features such as persistent slip bands andndeformation nanotwins were observed during cycling at 650 ◦C. In addition, fatigue–creep tests at 730 ◦Cnexhibited ???? phase precipitation and a coarsening of strengthening precipitates, contributing to additionalnsoftening that increased over prolonged test durations. Finally, the observed lifetime during LCF tests decreasednwith increasing temperatures, and fatigue–creep loading was observed to be more damaging than LCF. On thenother hand, fatigue–creep loading with a tensile strain dwell demonstrated a higher lifetime compared to LCFnat 730 ◦C.

  • Název v anglickém jazyce

    High-temperature low-cycle fatigue and fatigue–creep behaviour of Inconel 718 superalloy: Damage and deformation mechanisms

  • Popis výsledku anglicky

    In this article, strain-controlled Low-Cycle Fatigue (LCF) and fatigue–creep tests were performed on Inconeln718 nickel-based superalloy at temperatures of 650 ◦C and 730 ◦C. LCF tests at elevated temperatures werenperformed with a mechanical strain rate of 1 × 10−3/s, while fatigue–creep tests involved either tensile orncompressive strain dwell. Both the LCF and fatigue–creep tests revealed cyclic softening, with the mean stressnevolving oppositely to the applied strain dwell in the fatigue–creep tests. Investigations into the damagenmechanisms identified intergranular cracking as the predominant failure mode. Fatigue–creep loading withna compressive dwell resulted in multiple crack initiations from transgranular oxide intrusions, along withnmultiple creep cavities during loading at 730 ◦C. Deformation features such as persistent slip bands andndeformation nanotwins were observed during cycling at 650 ◦C. In addition, fatigue–creep tests at 730 ◦Cnexhibited ???? phase precipitation and a coarsening of strengthening precipitates, contributing to additionalnsoftening that increased over prolonged test durations. Finally, the observed lifetime during LCF tests decreasednwith increasing temperatures, and fatigue–creep loading was observed to be more damaging than LCF. On thenother hand, fatigue–creep loading with a tensile strain dwell demonstrated a higher lifetime compared to LCFnat 730 ◦C.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20501 - Materials engineering

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    International Journal of Fatigue

  • ISSN

    0142-1123

  • e-ISSN

    1879-3452

  • Svazek periodika

    186

  • Číslo periodika v rámci svazku

    SEP

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    108369

  • Kód UT WoS článku

    001249227100001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85194333802