Episodická paměť pro virtuální postavy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F07%3A00099776" target="_blank" >RIV/68081740:_____/07:00099776 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Episodická paměť pro virtuální postavy
Popis výsledku v původním jazyce
Episodická paměť je z psychologického hlediska pamětí na osobní události. Problematika episodické paměti v kontextu virtuálních lidí zatím nebyla příliš studována, navzdory tomu, že je poměrně klíčová pro věrohodnost postav z výukových simulací, virtuálního dramatu a určitého typu počítačových her. Postava bez episodické paměti například nedokáže odpovědět na otázku, co dělala včera, a bude mít problém s delším přerušováním úkolů, protože jí informace o přerušeném úkolu vymizí z krátkodobé paměti. Příspěvek předkládá původní symbolický model episodické paměti pro virtuálního člověka vycházející z Gibsonovy teorie afordancí a diskutuje prototypovou implementaci. Zabývá se jak aspekty uvěřitelnosti, například tím, jestli postava dokáže odvyprávět svůj ?denní příběh?, tak technickými otázkami ohledně velikosti paměti a rychlosti přístupu. Příspěvek se též dotýká fenomenologického rozměru modelu a dále diskutuje rozdíly mezi zapomínám episod, jak ho popisuje psychologie, a zapomínáním navr
Název v anglickém jazyce
Episodic memory for virtual beings
Popis výsledku anglicky
Episodic memory is from the psychological point of view the memory for personal events. The problems of episodic memory in virtual humans haven't been studied deeply yet, despite it is a key aspect of virtual beings' believability in simulations, virtualdrama or some computer games. The character without episodic memory can't answer simple questions, e.g. what he did the day before, and it will suffer problems, when it is interrupted because the information on interrupted task will disappear from memory. In this report the model of symbolic episodic memory for virtual beings based on Gibson's affordance theory is introduced and the prototype implementation is presented. The believability aspects are discussed e.g. whether the character can reproduce his day story and also the technical parameters (memory, access speed) are reported. The report mentions the phenomenological dimension of the model, and the differences between event forgetting in psychology and in the model are compared.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA406%2F06%2F1772" target="_blank" >GA406/06/1772: Asociační experiment - fyziologické koreláty a měření významů</a><br>
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2007
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Kognice a umělý život VII
ISBN
978-80-7248-412-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
263-273
Název nakladatele
Slezská univerzita, Filozoficko-přírodovědecká fakulta
Místo vydání
Opava
Místo konání akce
Smolenice
Datum konání akce
28. 5. 2007
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—