Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Jak se vidíme, jak nás vidí a jací jsme: porovnání českého národního auto- a heterostereotypu s posuzováním reálných Čechů v kontextu pětifaktorového modelu osobnosti

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F12%3A00375738" target="_blank" >RIV/68081740:_____/12:00375738 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Jak se vidíme, jak nás vidí a jací jsme: porovnání českého národního auto- a heterostereotypu s posuzováním reálných Čechů v kontextu pětifaktorového modelu osobnosti

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Výzkum se zabývá českými národními stereotypy posuzovanými jak zevnitř (autostereotypy), tak zvenčí (heterostereotypy). Pětifaktorový model osobnosti sloužil jako rámec pro posouzení osobnostních vlastností typického Čecha. První studie ověřila shodu v posuzování národních stereotypů českými respondenty (N = 4038). Profily národních stereotypů pěti zemí se nelišily v závislosti na pohlaví respondentů, na způsobu administrace ani na oblasti, ze které respondenti pocházeli. Druhá studie prokázala stabilitu českého autostereotypu v čase. Shoda mezi českými heterostereotypy nebyla vysoká kvůli specifické percepci slovenských respondentů. České auto- a heterostereotypy spolu nekorespondují. Třetí studie ukázala nízkou míru shody mezi českými autostereotypya posouzením skutečných Čechů. Heterostereotypy se s posouzením skutečných Čechů neshodují.

  • Název v anglickém jazyce

    How do we see ourselves, how are we seen and how we are: Comparison of Czech national auto- and heterostereotypes with ratings of real Czechs in context of five-factor model of personality

  • Popis výsledku anglicky

    The study deals with the accuracy of Czech national stereotypes judged from an inside (autostereotype) and outside (heterostereotype) perspectives. 5.663 respondents from the Czech Republic, Slovakia, Poland, Germany, and Austria rated personality characteristics of a typical Czech on the National Character Survey (NCS). As a criterion for stereotype accuracy, self-reports and observer ratings of real people on NEO-PI-R were taken from the Czech normative sample. Auto- and heterostereotype accuracy wereestimated using the profile-correlation approach. The comparison with self- and observer-ratings of real Czechs showed a low agreement with Czech autostereotype and no agreement with either of the Czech heterostereotypes. In the Czech sample, stereotyperatings by different participants in different time periods converged. Participants from different countries moderately agreed in their perception of a typical Czech.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GAP407%2F10%2F2394" target="_blank" >GAP407/10/2394: Meziskupinové postoje a meziskupinový kontakt v pěti středoevropských zemích</a><br>

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2012

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Československá psychologie

  • ISSN

    0009-062X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    56

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    1-17

  • Kód UT WoS článku

    000301995000001

  • EID výsledku v databázi Scopus