Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Word order and information structure in Czech 3-and 4-year-olds' comprehension.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F15%3A00446620" target="_blank" >RIV/68081740:_____/15:00446620 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1177/0142723715596098" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1177/0142723715596098</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1177/0142723715596098" target="_blank" >10.1177/0142723715596098</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Word order and information structure in Czech 3-and 4-year-olds' comprehension.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article reports on an experiment that examined the comprehension of transitive sentences in Czech children and its relationship to case marking, word order and information structure. A total of 107 Czech children aged 2;9?4;5 were tested for comprehension of noun-verb-noun sentences in which word order and given-new status of individual nouns were manipulated. The results confirmed that noncanonical, object-initial sentences are generally more difficult to comprehend than sentences with the standard word order, but that many children can interpret noncanonical sentences before 4 years of age. Information structure did not have any clear effect on sentence comprehension. Overall, the results indicate that children have some abstract knowledge of word order and case marking when they first show evidence of transitive sentence comprehension, but initially they cannot use this knowledge when word order and case marking signal conflicting interpretations. Information structure is not a

  • Název v anglickém jazyce

    Word order and information structure in Czech 3-and 4-year-olds' comprehension.

  • Popis výsledku anglicky

    This article reports on an experiment that examined the comprehension of transitive sentences in Czech children and its relationship to case marking, word order and information structure. A total of 107 Czech children aged 2;9?4;5 were tested for comprehension of noun-verb-noun sentences in which word order and given-new status of individual nouns were manipulated. The results confirmed that noncanonical, object-initial sentences are generally more difficult to comprehend than sentences with the standard word order, but that many children can interpret noncanonical sentences before 4 years of age. Information structure did not have any clear effect on sentence comprehension. Overall, the results indicate that children have some abstract knowledge of word order and case marking when they first show evidence of transitive sentence comprehension, but initially they cannot use this knowledge when word order and case marking signal conflicting interpretations. Information structure is not a

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA13-26779S" target="_blank" >GA13-26779S: Osvojování české gramatiky: pravidla, kontext a teorie mysli</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    First Language

  • ISSN

    0142-7237

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    35

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    237-253

  • Kód UT WoS článku

    000359262500004

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-84938771123