Vedení akademických pracovníků: Teoretické přístupy a aktuální problémy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F16%3A00460423" target="_blank" >RIV/68081740:_____/16:00460423 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Vedení akademických pracovníků: Teoretické přístupy a aktuální problémy
Popis výsledku v původním jazyce
Globálně probíhající transformace vysokého školství přinesla v organizační psychologii zvýšený zájem o výzkum kvality pracovního prostředí a pracovní spokojenosti akademických pracovníků. Relevantním faktorem ovlivňujícím práci akademiků je leadership, kterému se ovšem v tomto kontextu dostalo poměrně malé pozornosti. To je v kontrastu s velkou pozorností věnovanou leadershipu v privátním sektoru. Cíle této studie jsou 1) poskytnout systematický přehled výzkumu v oblasti leadershipu se zaměřením na oblast terciárního vzdělávání 2) identifikovat výzkumnou agendu v této oblasti. Autorky předkládají stručný přehled hlavních přístupů ke studiu leadershipu, představují konkrétní realizované studie a následně formulují závěry pro budoucí výzkum leadershipu v akademickém prostředí. Klíčovými tématy jsou porozumění akademickému leadershipu mezi leadery a členy týmů, což zahrnuje i neformální leadership, vztah mezi kvalitou vedení ze strany akademického managementu a vlivem na well--being akademiků a role seniorních akademiků v rozvoji kvalitního leadershipu.
Název v anglickém jazyce
Academic leadership: Theoretical approaches and current issues
Popis výsledku anglicky
Due to recent global transformation of higher education, organizational researchers have increasingly begun to explore the quality of work environment in higher education institutions and faculty job satisfaction. One of the relevant factors with strong impact on academic work is academic leadership which, however, have so far received only limited attention. This is in contrast to a considerable interest in leadership in a private sector. In order to address this gap, the aims of this study are: 1) to provide a systematic research review of current research on leadership with a specific focus on higher education and 2) to identify a research agenda for future research in the area. The article provides comprehensive overview of main approaches to the study of leadership, presents relevant research findings, and formulates conclusions for further study of academic leadership. The key agenda for further research includes the understanding of leadership among academic leaders and team members, including non-formal leadership, relationship between the quality of leadership and well-being of academic staff, and the role of senior faculty in promoting high quality leadership.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA14-02098S" target="_blank" >GA14-02098S: Kvalita pracovního prostředí a well-being zaměstnanců ve veřejném vysokém školství</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Československá psychologie
ISSN
0009-062X
e-ISSN
—
Svazek periodika
60
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
137-152
Kód UT WoS článku
000375970400004
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85011026164