Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Investigating the effectiveness of working memory training in the context of Personality Systems Interaction theory

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F16%3A00462122" target="_blank" >RIV/68081740:_____/16:00462122 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/s00426-015-0687-4" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1007/s00426-015-0687-4</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/s00426-015-0687-4" target="_blank" >10.1007/s00426-015-0687-4</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Investigating the effectiveness of working memory training in the context of Personality Systems Interaction theory

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Previous research has shown mixed results for the ability of working memory training to improve fluid intelligence. The aims of this study were first to replicate these improvements, and then to explore the moderating role of Personality Systems Interaction (PSI) personality factors. By using three different training methods and an active-contact control group, we examined the effects of 25 days of cognitive training on 142 participants. After examining our results in context of PSI theory, we found that different training methods yielded different IQ gains in participants, depending on their personality styles. In addition, these correlations suggested a meaningful pattern, indicating that PSI theory may be able to account for the different outcomes of cognitive training studies. Our findings may facilitate tailor-made cognitive training interventions in the future, and can contribute to explaining the mechanisms underlying the far transfer of working memory training to fluid intelligence.

  • Název v anglickém jazyce

    Investigating the effectiveness of working memory training in the context of Personality Systems Interaction theory

  • Popis výsledku anglicky

    Previous research has shown mixed results for the ability of working memory training to improve fluid intelligence. The aims of this study were first to replicate these improvements, and then to explore the moderating role of Personality Systems Interaction (PSI) personality factors. By using three different training methods and an active-contact control group, we examined the effects of 25 days of cognitive training on 142 participants. After examining our results in context of PSI theory, we found that different training methods yielded different IQ gains in participants, depending on their personality styles. In addition, these correlations suggested a meaningful pattern, indicating that PSI theory may be able to account for the different outcomes of cognitive training studies. Our findings may facilitate tailor-made cognitive training interventions in the future, and can contribute to explaining the mechanisms underlying the far transfer of working memory training to fluid intelligence.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA13-36836S" target="_blank" >GA13-36836S: Rysy osobnosti jako mediátory účinnosti kognitivního tréninku</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Psychological Research-Psychologische Forschung

  • ISSN

    0340-0727

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    80

  • Číslo periodika v rámci svazku

    5

  • Stát vydavatele periodika

    DE - Spolková republika Německo

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    877-888

  • Kód UT WoS článku

    000381217600011

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-84937952982