Ověření psychometrických vlastností české adaptace škály závislosti na hraní videoher pro adolescenty
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F17%3A00480466" target="_blank" >RIV/68081740:_____/17:00480466 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Ověření psychometrických vlastností české adaptace škály závislosti na hraní videoher pro adolescenty
Popis výsledku v původním jazyce
Záměr. Prezentovaná studie představuje českou adaptaci Škály závislosti na hraní. Byly zjištěny psychometrické vlastnosti adaptované verze ve smyslu ověření faktorové struktury, vnitřní konzistence a konstruktové validity. Soubor a procedura. Výzkumný vzorek obsahoval 423 adolescentů (48 % žen). Dotazníková baterie ve formě tužka – papír byla administrována ve školním prostředí ve třech velkých městech České republiky – Praha, Brno, Ostrava. Sběr dat probíhal na podzim 2015 a na jaře 2016. Analýza dat. Vnitřní konzistence metody byla zjišťována pomocí Cronbachova koeficientu α. Konfirmační faktorová analýza byla provedena v balíku Lavaan ve statistickém prostředí R, stejně jako strukturální model pro ověření konstruktové validity. Výsledky. Psychometrické charakteristiky analyzované metody jsou srovnatelné s originálními zjištěními a lze je označit za uspokojivé. Adaptovanou verzi Škály závislosti na hraní videoher lze doporučit pro výzkumné i diagnostické užití u adolescentů. Limity. Relativně menší zastoupení osob závislých na hraní videoher mohlo mít negativní dopad na úroveň konstruktové validity ve smyslu zhoršených odhadů parametrů v rámci sítě vztahů videoherní závislosti s ostatními proměnnými.
Název v anglickém jazyce
Evaluation of psychometric characteristics of Czech adaptation of the Game Addiction Scale for adolescents
Popis výsledku anglicky
Objectives. The study introduces Czech adaptation of the Game Addiction Scale. Psychometric properties of the method were evaluated – factor structure, internal consistency and construct validity. Subjects and Settings. The research sample consisted of 423 adolescents (48% females). The questionnaire was administered in paper&pencil form in school settings in three major Czech cities – Prague, Brno, Ostrava. Data collection was performed in autumn 2015 and spring 2016. Data analysis. Internal consistency was estimated using Cronbach’s α. Confirmatory factor analysis and structural model capturing construct validity were performed using Lavaan package in the R statistical environment. Results. Psychometric properties of the Czech adaptation of the method are comparable with original findings and can be described as satisfactory. Based on the presented results the Czech version of the Game Addiction Scale for research and diagnostic use in adolescents can be recommended. Limitations. Relatively smaller proportion of respondents addicted to video game playing could have a negative impact on the level of construct validity in terms of impaired parameter estimates of relationships between video game addiction and other variables.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA15-03875S" target="_blank" >GA15-03875S: Psychologické aspekty hraní počítačových her: třígenerační studie</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Československá psychologie
ISSN
0009-062X
e-ISSN
—
Svazek periodika
61
Číslo periodika v rámci svazku
5
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
12
Strana od-do
448-459
Kód UT WoS článku
000423278200003
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85040060986