We are the opposite of you! Mirroring of national, regional and ethnic stereotypes
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F17%3A00483121" target="_blank" >RIV/68081740:_____/17:00483121 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.1080/00224545.2017.1284738" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1080/00224545.2017.1284738</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1080/00224545.2017.1284738" target="_blank" >10.1080/00224545.2017.1284738</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
We are the opposite of you! Mirroring of national, regional and ethnic stereotypes
Popis výsledku v původním jazyce
The content of stereotypes can be shaped by multiple mechanisms, one of them possibly being the “mirroring effect.” Mirroring describes a phenomenon whereby people rate their ingroup characteristics as opposite to characteristics typical of a relevant outgroup. The aim of our study was to explore mirroring in three intergroup contexts—in national, regional, and ethnic stereotypes. In Study 1, 2,241 participants rated national ingroup stereotype and outgroup stereotypes of five Central European countries. In Study 2, 741 Czech participants rated regional ingroup and outgroup stereotypes of people living in two distinct parts of the Czech Republic. In Study 3, 463 majority and Hungarian minority participants in Slovakia rated ethnic ingroup and outgroup stereotypes. The results showed a clear presence of mirroring in all three contexts.
Název v anglickém jazyce
We are the opposite of you! Mirroring of national, regional and ethnic stereotypes
Popis výsledku anglicky
The content of stereotypes can be shaped by multiple mechanisms, one of them possibly being the “mirroring effect.” Mirroring describes a phenomenon whereby people rate their ingroup characteristics as opposite to characteristics typical of a relevant outgroup. The aim of our study was to explore mirroring in three intergroup contexts—in national, regional, and ethnic stereotypes. In Study 1, 2,241 participants rated national ingroup stereotype and outgroup stereotypes of five Central European countries. In Study 2, 741 Czech participants rated regional ingroup and outgroup stereotypes of people living in two distinct parts of the Czech Republic. In Study 3, 463 majority and Hungarian minority participants in Slovakia rated ethnic ingroup and outgroup stereotypes. The results showed a clear presence of mirroring in all three contexts.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Journal of Social Psychology
ISSN
0022-4545
e-ISSN
—
Svazek periodika
157
Číslo periodika v rámci svazku
6
Stát vydavatele periodika
GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
703-719
Kód UT WoS článku
000416857700006
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85014793559