Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

We are the opposite of you! Mirroring of national, regional and ethnic stereotypes

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F17%3A00483121" target="_blank" >RIV/68081740:_____/17:00483121 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/00224545.2017.1284738" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1080/00224545.2017.1284738</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/00224545.2017.1284738" target="_blank" >10.1080/00224545.2017.1284738</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    We are the opposite of you! Mirroring of national, regional and ethnic stereotypes

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The content of stereotypes can be shaped by multiple mechanisms, one of them possibly being the “mirroring effect.” Mirroring describes a phenomenon whereby people rate their ingroup characteristics as opposite to characteristics typical of a relevant outgroup. The aim of our study was to explore mirroring in three intergroup contexts—in national, regional, and ethnic stereotypes. In Study 1, 2,241 participants rated national ingroup stereotype and outgroup stereotypes of five Central European countries. In Study 2, 741 Czech participants rated regional ingroup and outgroup stereotypes of people living in two distinct parts of the Czech Republic. In Study 3, 463 majority and Hungarian minority participants in Slovakia rated ethnic ingroup and outgroup stereotypes. The results showed a clear presence of mirroring in all three contexts.

  • Název v anglickém jazyce

    We are the opposite of you! Mirroring of national, regional and ethnic stereotypes

  • Popis výsledku anglicky

    The content of stereotypes can be shaped by multiple mechanisms, one of them possibly being the “mirroring effect.” Mirroring describes a phenomenon whereby people rate their ingroup characteristics as opposite to characteristics typical of a relevant outgroup. The aim of our study was to explore mirroring in three intergroup contexts—in national, regional, and ethnic stereotypes. In Study 1, 2,241 participants rated national ingroup stereotype and outgroup stereotypes of five Central European countries. In Study 2, 741 Czech participants rated regional ingroup and outgroup stereotypes of people living in two distinct parts of the Czech Republic. In Study 3, 463 majority and Hungarian minority participants in Slovakia rated ethnic ingroup and outgroup stereotypes. The results showed a clear presence of mirroring in all three contexts.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Social Psychology

  • ISSN

    0022-4545

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    157

  • Číslo periodika v rámci svazku

    6

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    703-719

  • Kód UT WoS článku

    000416857700006

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85014793559