Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

How we see the ingroup sometimes reflects how we see outgroups: Mirroring of national stereotypes in Central Europe

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F15%3A00448918" target="_blank" >RIV/68081740:_____/15:00448918 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    How we see the ingroup sometimes reflects how we see outgroups: Mirroring of national stereotypes in Central Europe

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The aim of our study was to examine mirroring in national stereotypes of five Central European countries. Mirroring describes a phenomenon whereby people rate their ingroup characteristics as opposite to characteristics typical of a relevant outgroup. 2,241 participants from Austria, the Czech Republic, Germany, Poland and Slovakia rated their national ingroup stereotype and outgroup stereotypes of the four other countries on the National Character Survey (NCS, Terracciano et al., 2005). We compared each of the national ingroup stereotypes with the corresponding national outgroup stereotypes. Profile agreement was calculated as an intraclass correlation (ICC) across the 30 NCS scales. The results showed a clear presence of mirroring in the three Slavicbut not in the two Germanic countries. Mirroring was most pronounced on traits mapping onto the fundamental dimensions of social perception ? Agreeableness/warmth and Conscientiousness/competence. However, participants contrasted their i

  • Název v anglickém jazyce

    How we see the ingroup sometimes reflects how we see outgroups: Mirroring of national stereotypes in Central Europe

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of our study was to examine mirroring in national stereotypes of five Central European countries. Mirroring describes a phenomenon whereby people rate their ingroup characteristics as opposite to characteristics typical of a relevant outgroup. 2,241 participants from Austria, the Czech Republic, Germany, Poland and Slovakia rated their national ingroup stereotype and outgroup stereotypes of the four other countries on the National Character Survey (NCS, Terracciano et al., 2005). We compared each of the national ingroup stereotypes with the corresponding national outgroup stereotypes. Profile agreement was calculated as an intraclass correlation (ICC) across the 30 NCS scales. The results showed a clear presence of mirroring in the three Slavicbut not in the two Germanic countries. Mirroring was most pronounced on traits mapping onto the fundamental dimensions of social perception ? Agreeableness/warmth and Conscientiousness/competence. However, participants contrasted their i

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AN - Psychologie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA13-25656S" target="_blank" >GA13-25656S: Determinanty vztahů mezi skupinami: integrovaný model meziskupinových postojů, kontaktu, osobnostních a sociálních faktorů</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Československá psychologie

  • ISSN

    0009-062X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    59

  • Číslo periodika v rámci svazku

    Supplement 1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    91-99

  • Kód UT WoS článku

    000366145100010

  • EID výsledku v databázi Scopus