Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

”They Think that I Should Defend”: Effects of Peer and Teacher Injunctive Norms on Defending Victimized Classmates in Early Adolescents

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F18%3A00495026" target="_blank" >RIV/68081740:_____/18:00495026 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11230/18:10382609

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/s10964-018-0918-2" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1007/s10964-018-0918-2</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/s10964-018-0918-2" target="_blank" >10.1007/s10964-018-0918-2</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    ”They Think that I Should Defend”: Effects of Peer and Teacher Injunctive Norms on Defending Victimized Classmates in Early Adolescents

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Norms have been suggested as important characteristics of the social-ecological context for defending victimized peers, but little is known about the contribution of student perceived injunctive norms (regarding the appropriateness of defending) imposed by peers and teachers. To investigate the role of these norms in defending, a sample of 751 early adolescents (51% female, Mage at Time 1:13 years) was assessed at two time points. Defending, as measured by peer- and self-ratings, decreased slightly over a six-month timespan. Three-level models (with time, students, and classrooms as the levels) indicated that both individual- and classroom-level perceived peer injunctive norms (but not teacher injunctive norms) had positive effects on defending over time regardless of the source of the information on defending (peers or self). These findings support programs that encourage defending through peer norms

  • Název v anglickém jazyce

    ”They Think that I Should Defend”: Effects of Peer and Teacher Injunctive Norms on Defending Victimized Classmates in Early Adolescents

  • Popis výsledku anglicky

    Norms have been suggested as important characteristics of the social-ecological context for defending victimized peers, but little is known about the contribution of student perceived injunctive norms (regarding the appropriateness of defending) imposed by peers and teachers. To investigate the role of these norms in defending, a sample of 751 early adolescents (51% female, Mage at Time 1:13 years) was assessed at two time points. Defending, as measured by peer- and self-ratings, decreased slightly over a six-month timespan. Three-level models (with time, students, and classrooms as the levels) indicated that both individual- and classroom-level perceived peer injunctive norms (but not teacher injunctive norms) had positive effects on defending over time regardless of the source of the information on defending (peers or self). These findings support programs that encourage defending through peer norms

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Youth and Adolescence

  • ISSN

    0047-2891

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    47

  • Číslo periodika v rámci svazku

    11

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    2424-2439

  • Kód UT WoS článku

    000448985600010

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85053240124