Zastánce jako klíčový hráč v eliminaci šikany
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60076658%3A12410%2F19%3A43900222" target="_blank" >RIV/60076658:12410/19:43900222 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.muni.cz/pedor/article/view/12378/pdf" target="_blank" >https://journals.muni.cz/pedor/article/view/12378/pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/PedOr2019-2-129" target="_blank" >10.5817/PedOr2019-2-129</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Zastánce jako klíčový hráč v eliminaci šikany
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se věnuje sociální roli zastánce jako „klíčového hráče“ v eliminaci šikany. Opírá se zejména o zahraniční výzkumy, které zkoumají fenomén šikany již 40 let. Cílem příspěvku je co nejdetailněji zachytit, na základě kvalitativního výzkumu, charakterové vlastnosti a přepokládané vlivy prostředí zastánců v šikaně. Jde především o vlastnosti související s prosocialitou a situační vlivy, které spoluurčují míru „odvahy zastat se.“ V této souvislosti je také zmíněná sociální opora nabízená od vrstevníků, rodičů a učitelů. Výběrovým souborem kvalitativního výzkumu byli žáci šestých tříd. Kvalitativní studie sledovala, jak percipují zastánci své projevy spojené se zastáváním se viktimizovaných spolužáků a se zastavováním šikany. Dalším výzkumným záměrem bylo zjistit, jak vnímají rodiče své děti v roli zastánce z hlediska jejich prosociality a sociálních vztahů (uvnitř rodiny, s vrstevníky). Důležitým zjištěním také bylo, jak konkrétní projevy pomoci a zastávání se druhých vnímají třídní učitelé zastánců.
Název v anglickém jazyce
Defender as a "key player" in eliminating bullying
Popis výsledku anglicky
The paper deals with the social role of the defender as a "key player" in eliminating bullying. It is based mainly on foreign research that has been studying the phenomenon of bullying for 40 years. The objective of the paper is to capture as much as possible, on the basis of qualitative research, the character features and predicted influences of the environment that the defenders grow up in. These are, in particular, features related to prosociality and situational influences that co-determine the degree of the "courage to defend". In this context, the paper also mentions the social support offered by peers, parents and teachers. The selected sample of the qualitative research consisted of the sixth-grade pupils. The qualitative study examined how the defenders perceived their own actions associated with defending their victimized classmates and stopping bullying. Another research goal was to find out how parents perceive their children as defenders in terms of their prosociality and social relationships (within the family, with peers). An important finding was also how specific acts of help and defending were perceived by the class teachers of the defenders.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50302 - Education, special (to gifted persons, those with learning disabilities)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogická orientace
ISSN
1211-4669
e-ISSN
—
Svazek periodika
29
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
20
Strana od-do
129-148
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—