Osobnostní charakteristiky mladých lidí ve vývojové tranzici
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F19%3A00518261" target="_blank" >RIV/68081740:_____/19:00518261 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.spao.eu/files/spo-proceedings18.pdf" target="_blank" >http://www.spao.eu/files/spo-proceedings18.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Osobnostní charakteristiky mladých lidí ve vývojové tranzici
Popis výsledku v původním jazyce
Výzkum navazuje na teoretické zázemí zabývající se vývojovým přechodem (tranzicí) v mladé dospělosti (Erikson, Levinson, Arnett atd.), které je často spojováno se sníženým pocitem osobní pohody. Hlavním cílem bylo zjistit, zdali se mladí lidé s různým subjektivně hodnoceným vývojovým statusem liší v osobnostních charakteristikách, které se vztahují k osobní pohodě. Soubor byl tvořen 2025 univerzitními studenty (658 mužů) ve vývojové tranzici (vynořující se dospělosti), 18 – 27 let (průměrný věk 21,76 let), kteří se zúčastnili online výzkumu. Kromě subjektivního vývojového statusu jsme se zaměřili na sebehodnocení (RSES), spokojenost se životem (SWLS), self-efficacy (GSES) a psychologickou pohodu (PWB). Nedospělými se cítilo 6,1 %, pocit mezidobí prožívalo 63,6 % a za plně dospělé se považovalo 30,4 % participantů. Výsledky poukazují na významné rozdíly ve všech sledovaných oblastech: nejnižší sebehodnocení, spokojenost se životem, self-efficacy a psychologickou pohodu měli lidé, kteří se cítili jako nedospělí, nejvyšší hodnoty ve všech oblastech dosahovali lidé s pocitem plné dospělosti.
Název v anglickém jazyce
Personality characteristics among young adults in developmental tranistion
Popis výsledku anglicky
The research stems from the theoretical background of developmental transition in young adulthood (Erikson, Levinson, Arnett, etc.), which is often associated with a decreased subjective well-being. The main objective was to find out whether young people with different subjectively assessed developmental statuses differ in personality characteristics that relate to subjective well-being. The sample consisted of 2025 university students (658 men) in developmental transition (emerging adulthood), 18-27 years old (mean age 21.76) who participated in online research. In addition to subjective developmental status, we have focused on self-esteem (RSES), satisfaction with life (SWLS), self-efficacy (GSES) and psychological well-being (PWB). 6.1% of the participants assessed themselves as immature (not-adult), 63.6% as in-between, and 30.4% as fully adult. The results suggest significant differences in all examined areas: Participants who felt immature achieved the lowest self-esteem, satisfaction with life, self-efficacy and psychological well-being, the highest levels in all areas were achieved by participants who felt fully adult.
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA18-11996S" target="_blank" >GA18-11996S: Charakteristiky a prediktory sociálního a psychologického přizpůsobení v mladé dospělosti: Longitudinální studie</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů