Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The effects of news report valence and linguistic labels on prejudice against social minorities

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F20%3A00523679" target="_blank" >RIV/68081740:_____/20:00523679 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216224:14110/20:00115052

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/15213269.2019.1584571?needAccess=true&" target="_blank" >https://www.tandfonline.com/doi/pdf/10.1080/15213269.2019.1584571?needAccess=true&</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/15213269.2019.1584571" target="_blank" >10.1080/15213269.2019.1584571</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The effects of news report valence and linguistic labels on prejudice against social minorities

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Combating prejudice against social minorities is a challenging task in current multicultural societies. Mass media can decisively shape prejudice, because it often represents the main source of information about social minorities. In 3 studies in the Czech Republic (N = 445) and Switzerland (N = 362, N = 220), we investigated how prejudice against negatively and positively perceived minorities (the Roma in Study 1, Kosovo Albanians in Study 2, Italians in Study 3) is influenced by a single exposure to a print news report, by manipulating the valence of reports about minority members (positive vs. negative vs. mixed) and linguistic forms for minorities' ethnicity (nouns vs. adjectives). Positive and negative reports shaped prejudice in the respective directions, the effect of mixed reports mostly did not differ from positive reports. Labeling ethnicity with nouns (e.g., a male Roma) resulted in more prejudice than adjectives (e.g., a Roma man), independent of report valence. Report valence influenced the affective part of prejudice (i.e., feelings toward a minority), whereas language consistently shaped the behavioral part of prejudice (i.e., preferred social distance from a minority).

  • Název v anglickém jazyce

    The effects of news report valence and linguistic labels on prejudice against social minorities

  • Popis výsledku anglicky

    Combating prejudice against social minorities is a challenging task in current multicultural societies. Mass media can decisively shape prejudice, because it often represents the main source of information about social minorities. In 3 studies in the Czech Republic (N = 445) and Switzerland (N = 362, N = 220), we investigated how prejudice against negatively and positively perceived minorities (the Roma in Study 1, Kosovo Albanians in Study 2, Italians in Study 3) is influenced by a single exposure to a print news report, by manipulating the valence of reports about minority members (positive vs. negative vs. mixed) and linguistic forms for minorities' ethnicity (nouns vs. adjectives). Positive and negative reports shaped prejudice in the respective directions, the effect of mixed reports mostly did not differ from positive reports. Labeling ethnicity with nouns (e.g., a male Roma) resulted in more prejudice than adjectives (e.g., a Roma man), independent of report valence. Report valence influenced the affective part of prejudice (i.e., feelings toward a minority), whereas language consistently shaped the behavioral part of prejudice (i.e., preferred social distance from a minority).

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Media Psychology

  • ISSN

    1521-3269

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    23

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    29

  • Strana od-do

    215-243

  • Kód UT WoS článku

    000466018900001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85064640396