Orientační hodnocení pozornosti jako součást screeningu školní zralosti
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F20%3A00532303" target="_blank" >RIV/68081740:_____/20:00532303 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://hdl.handle.net/11104/0310829" target="_blank" >http://hdl.handle.net/11104/0310829</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.4149/ppd_202005" target="_blank" >10.4149/ppd_202005</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Orientační hodnocení pozornosti jako součást screeningu školní zralosti
Popis výsledku v původním jazyce
Školní zralost představuje dosažení potenciálu pro další rozvoj. Školní připravenost je definována jako dosažení přijatelné úrovně schopností a dovedností, důležitých pro adaptaci na školu a školní úspěšnost. Posouzení školní zralosti, resp. připravenosti, je důležité, aby děti, které žádoucí úrovně nedosahují, nebyly vystaveny nadměrné zátěži a měly možnost své nedostatky kompenzovat. K hodnocení školní zralosti se používá Kernův test v úpravě J. Jiráska, který měří především grafomotorické dovednosti. Vzhledem k tomu, že důležitou součástí školní zralosti a připravenosti je i určitá úroveň schopnosti řídit svou pozornost i chování, pokládáme za vhodné doplnit screening školní zralosti jednoduchým testem pozornosti. Výsledky studie potvrzují, že by orientační test pozornosti mohl sloužit jako doplněk tradičního screeningu školní zralosti. Jeho výhodou je nenáročnost zpracování a snadné vyhodnocení výsledků. Metodu bude nutné standardizovat a potvrdit její psychometrické kvality.
Název v anglickém jazyce
Orientational assessment of attention as part of screening for school readiness
Popis výsledku anglicky
School maturity represents reaching a potential for further development. School readiness is defined as reaching the acceptable level of abilities and skills that are important for school adaptation and academic achievement. Assessment of school readiness is important for children that do not meet the standard to prevent them from excessive stress and compensate for their limitations. Kern’s test of school maturity (modified by J. Jirásek) mainly measures the graphomotor skills but it is advisable to add a simple attention test to the screening for school maturity. Results of the study confirm that the orientational test of attention might serve as a supplement to the traditional screening for school maturity. The advantage of the proposed method is the simplicity of processing and easy evaluation of the results. It will be necessary to standardize this method and confirm its psychometric properties.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Psychológia a patopsychológia dieťaťa
ISSN
0555-5574
e-ISSN
—
Svazek periodika
54
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
SK - Slovenská republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
78-94
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—