Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

The What and When of Universal Perception: A Review of Early Speech Sound Acquisition

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F20%3A00534081" target="_blank" >RIV/68081740:_____/20:00534081 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11210/20:10411983

  • Výsledek na webu

    <a href="https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/lang.12422" target="_blank" >https://onlinelibrary.wiley.com/doi/epdf/10.1111/lang.12422</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1111/lang.12422" target="_blank" >10.1111/lang.12422</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    The What and When of Universal Perception: A Review of Early Speech Sound Acquisition

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The young universal listener is an established concept in psycholinguistics. However, it is unclear what abilities universal perception entails and at what age it exists. This article aims to motivate rethinking about what it means to be a universal listener. Early and recent studies on infant speech acquisition are reviewed, considered in the light of cross-language variation and adult performance, and finally linked to the current understanding of fetal hearing and learning. It turns out that language-universal perception is best described as an auditory-based perception rather than an ability to perceptually categorize the sounds of any possible language. Interestingly, at birth infants might no longer listen in a language-universal mode because learning from the ambient speech signal begins at least several weeks before birth. Future studies need to answer the remaining questions concerning the point in perinatal development at which speech perception begins to take on language-specific traits and for which sounds.

  • Název v anglickém jazyce

    The What and When of Universal Perception: A Review of Early Speech Sound Acquisition

  • Popis výsledku anglicky

    The young universal listener is an established concept in psycholinguistics. However, it is unclear what abilities universal perception entails and at what age it exists. This article aims to motivate rethinking about what it means to be a universal listener. Early and recent studies on infant speech acquisition are reviewed, considered in the light of cross-language variation and adult performance, and finally linked to the current understanding of fetal hearing and learning. It turns out that language-universal perception is best described as an auditory-based perception rather than an ability to perceptually categorize the sounds of any possible language. Interestingly, at birth infants might no longer listen in a language-universal mode because learning from the ambient speech signal begins at least several weeks before birth. Future studies need to answer the remaining questions concerning the point in perinatal development at which speech perception begins to take on language-specific traits and for which sounds.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA18-01799S" target="_blank" >GA18-01799S: Vliv akcentu mluvčího na osvojování si hlásek mateřského jazyka</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Language Learning

  • ISSN

    0023-8333

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    70

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    47

  • Strana od-do

    1136-1182

  • Kód UT WoS článku

    000544609500001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85085876562