Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Unattended distributional training can shift phoneme boundaries

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F22%3A00562094" target="_blank" >RIV/68081740:_____/22:00562094 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11210/22:10450263

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.cambridge.org/core/journals/bilingualism-language-and-cognition/article/unattended-distributional-training-can-shift-phoneme-boundaries/6F881A1019A997029488E0AF526BCB91" target="_blank" >https://www.cambridge.org/core/journals/bilingualism-language-and-cognition/article/unattended-distributional-training-can-shift-phoneme-boundaries/6F881A1019A997029488E0AF526BCB91</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1017/S1366728922000086" target="_blank" >10.1017/S1366728922000086</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Unattended distributional training can shift phoneme boundaries

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Listeners are sensitive to speech sounds' probability distributions. Distributional training (DT) studies with adults typically involve conscious activation of phoneme labels. We show that distributional exposure can shift existing phoneme boundaries (Spanish /e/-/i/) pre-attentively. Using a DT paradigm involving two bimodal distributions we assessed listener's neural discrimination across three sounds, showing pre-to-post-test improvement for the two adjacent sounds that fell into different clusters of the trained distribution than for those that fell into one cluster. Upon unattended exposure to an intricate stimulus set, listeners thus relocate native phoneme boundaries. We assessed whether the paradigm also works for category creation (Spanish establishing a duration contrast), where it has methodological advantages over the usual unimodal-versus-bimodal paradigm. DT yielded a greater effect for the /e/-/i/ boundary shift than for duration contrast creation. It seems that second-language phoneme contrasts similar to native ones might be easier to acquire than new contrasts.

  • Název v anglickém jazyce

    Unattended distributional training can shift phoneme boundaries

  • Popis výsledku anglicky

    Listeners are sensitive to speech sounds' probability distributions. Distributional training (DT) studies with adults typically involve conscious activation of phoneme labels. We show that distributional exposure can shift existing phoneme boundaries (Spanish /e/-/i/) pre-attentively. Using a DT paradigm involving two bimodal distributions we assessed listener's neural discrimination across three sounds, showing pre-to-post-test improvement for the two adjacent sounds that fell into different clusters of the trained distribution than for those that fell into one cluster. Upon unattended exposure to an intricate stimulus set, listeners thus relocate native phoneme boundaries. We assessed whether the paradigm also works for category creation (Spanish establishing a duration contrast), where it has methodological advantages over the usual unimodal-versus-bimodal paradigm. DT yielded a greater effect for the /e/-/i/ boundary shift than for duration contrast creation. It seems that second-language phoneme contrasts similar to native ones might be easier to acquire than new contrasts.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA18-01799S" target="_blank" >GA18-01799S: Vliv akcentu mluvčího na osvojování si hlásek mateřského jazyka</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Bilingualism-Language and Cognition

  • ISSN

    1366-7289

  • e-ISSN

    1469-1841

  • Svazek periodika

    25

  • Číslo periodika v rámci svazku

    5

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    827-840

  • Kód UT WoS článku

    000773130300001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85127925944