Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Czech Adaptation of Test 13 Visual-Auditory Learning Included in Woodcock-Johnson IV Tests of Cognitive Abilities

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F23%3A00573787" target="_blank" >RIV/68081740:_____/23:00573787 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.sav.sk/index.php?lang=sk&doc=journal-list&part=article_response_page&journal_article_no=30868" target="_blank" >https://www.sav.sk/index.php?lang=sk&doc=journal-list&part=article_response_page&journal_article_no=30868</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.31577/sp.2023.02.870" target="_blank" >10.31577/sp.2023.02.870</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Czech Adaptation of Test 13 Visual-Auditory Learning Included in Woodcock-Johnson IV Tests of Cognitive Abilities

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The main goal of this article is to describe the process of adaptation of Test 13: Visual-Auditory Learning, part of the Woodcock-Johnson IV Tests of Cognitive Abilities, to Czech. Specific attention is given to explaining how the authors of the adaptation dealt with the differences of the two languages between which the adaptation occurred. Test 13 is a controlled learning task and consists of Test Stories, in which symbols represent the words. Some of the differences between English and Czech did not allow simple translation of the words, deeper changes were required. The analysis of standardization data set showed an excellent reliability, however, to confirm the validity of the Czech version, further empirical studies are needed. The uniqueness of this article lies on the description of adaptation of the test to the language from the Slavic language group. It can be useful for other researchers from Slavic languages speaking countries.

  • Název v anglickém jazyce

    Czech Adaptation of Test 13 Visual-Auditory Learning Included in Woodcock-Johnson IV Tests of Cognitive Abilities

  • Popis výsledku anglicky

    The main goal of this article is to describe the process of adaptation of Test 13: Visual-Auditory Learning, part of the Woodcock-Johnson IV Tests of Cognitive Abilities, to Czech. Specific attention is given to explaining how the authors of the adaptation dealt with the differences of the two languages between which the adaptation occurred. Test 13 is a controlled learning task and consists of Test Stories, in which symbols represent the words. Some of the differences between English and Czech did not allow simple translation of the words, deeper changes were required. The analysis of standardization data set showed an excellent reliability, however, to confirm the validity of the Czech version, further empirical studies are needed. The uniqueness of this article lies on the description of adaptation of the test to the language from the Slavic language group. It can be useful for other researchers from Slavic languages speaking countries.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studia Psychologica

  • ISSN

    0039-3320

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    65

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    13

  • Strana od-do

    120-132

  • Kód UT WoS článku

    001016336600001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85164569554