Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Florence Bullying-Victimization Scales: Validation Study and Victimization Associations With Well-Being and Social Self-Efficacy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68081740%3A_____%2F24%3A00597621" target="_blank" >RIV/68081740:_____/24:00597621 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/67985807:_____/24:00597621

  • Výsledek na webu

    <a href="https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/07342829241275719" target="_blank" >https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/07342829241275719</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1177/07342829241275719" target="_blank" >10.1177/07342829241275719</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Florence Bullying-Victimization Scales: Validation Study and Victimization Associations With Well-Being and Social Self-Efficacy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This study provides a thorough psychometric evaluation of construct and criterion validity and measurement invariance of the promising Florence Bullying-Victimization Scales (FBVS). A special focus was devoted to the concurrent criterion validity of the victimization scale with regard to well-being and social self-efficacy. Exploratory and confirmatory multidimensional item response theory and structural equation modeling were applied to cross-sectional data retrieved from 3 rd to 6 th-grade Czech primary school students (N = 1795, 49% female, M age = 10.42, SD = 1.25). The results supported the use of unidimensional factor structure that demonstrated acceptable model fit and measurement invariance across genders and grades. Moderate to high correlations of the FBVS scores with bullying and victimization measured by the Olweus Bully/Victim Questionnaire and other instruments indicated very good convergent validity. Regarding criterion validity, higher victimization was associated with lower levels of well-being and social self-efficacy.

  • Název v anglickém jazyce

    Florence Bullying-Victimization Scales: Validation Study and Victimization Associations With Well-Being and Social Self-Efficacy

  • Popis výsledku anglicky

    This study provides a thorough psychometric evaluation of construct and criterion validity and measurement invariance of the promising Florence Bullying-Victimization Scales (FBVS). A special focus was devoted to the concurrent criterion validity of the victimization scale with regard to well-being and social self-efficacy. Exploratory and confirmatory multidimensional item response theory and structural equation modeling were applied to cross-sectional data retrieved from 3 rd to 6 th-grade Czech primary school students (N = 1795, 49% female, M age = 10.42, SD = 1.25). The results supported the use of unidimensional factor structure that demonstrated acceptable model fit and measurement invariance across genders and grades. Moderate to high correlations of the FBVS scores with bullying and victimization measured by the Olweus Bully/Victim Questionnaire and other instruments indicated very good convergent validity. Regarding criterion validity, higher victimization was associated with lower levels of well-being and social self-efficacy.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Psychoeducational Assessment

  • ISSN

    0734-2829

  • e-ISSN

    1557-5144

  • Svazek periodika

    42

  • Číslo periodika v rámci svazku

    8

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    969-987

  • Kód UT WoS článku

    001296954000001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85201962805