The most frequent lemmas in the Ukrainian and Czech corpus as a resource for foreign language learning and teaching
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378017%3A_____%2F24%3A00598870" target="_blank" >RIV/68378017:_____/24:00598870 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://doi.fil.bg.ac.rs/volume.php?pt=journals&issue=ms_zmss-2024-105&i=22" target="_blank" >http://doi.fil.bg.ac.rs/volume.php?pt=journals&issue=ms_zmss-2024-105&i=22</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.18485/ms_zmss.2024.105.22" target="_blank" >10.18485/ms_zmss.2024.105.22</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
The most frequent lemmas in the Ukrainian and Czech corpus as a resource for foreign language learning and teaching
Popis výsledku v původním jazyce
The study examines the potential of language corpora in teaching foreign languages, specifically Czech and Ukrainian. By analysing the most common lemmas in both languages, we explore their potential for supplementing and creating teaching materials. The corpus data analysis can be used to add culturally and socially conditioned semantic groups, introduce productive word-formation models, and highlight differences in grammatical structures. The most frequent lemmas also provide suitable examples of various phenomena in language learning, such as frequently used abbreviations and proper names.
Název v anglickém jazyce
The most frequent lemmas in the Ukrainian and Czech corpus as a resource for foreign language learning and teaching
Popis výsledku anglicky
The study examines the potential of language corpora in teaching foreign languages, specifically Czech and Ukrainian. By analysing the most common lemmas in both languages, we explore their potential for supplementing and creating teaching materials. The corpus data analysis can be used to add culturally and socially conditioned semantic groups, introduce productive word-formation models, and highlight differences in grammatical structures. The most frequent lemmas also provide suitable examples of various phenomena in language learning, such as frequently used abbreviations and proper names.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
60202 - Specific languages
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2024
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Zbornik Matice srpske za slavistiku
ISSN
0352-5007
e-ISSN
0352-5007
Svazek periodika
105
Číslo periodika v rámci svazku
2024
Stát vydavatele periodika
RS - Srbská republika
Počet stran výsledku
14
Strana od-do
369-382
Kód UT WoS článku
001245961300023
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85196726663