Význam školního úspěchu a neúspěchu na konci základní školy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F10%3A00353392" target="_blank" >RIV/68378025:_____/10:00353392 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Význam školního úspěchu a neúspěchu na konci základní školy
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se zabývá konstruováním sociálních kategorií "školního ne/úspěchu" na základní škole. V datech získaných etnografickým výzkumem ve dvou třídách osmého a devátého ročníku pražských ZŠ byly analyzovány každodenní praktiky hodnocení žáků považovaných za "ne/úspěšné" ze strany spolužáků a pedagogů. Školní úspěch je chápán jako kombinace studijních předpokladů (inteligence) a snahy (výkonu) žáka/žákyně, ale souvisí úzce také se správným chováním ve škole, jeho/jejím postojem k autoritám, škole, vzdělání. Tedy se zastávanými hodnotami a respektováním norem ? školního řádu a dalších (psaných i nepsaných) interakčních pravidel. Školní ne/úspěch má vždy morální důsledky. Neúspěch je nedostatkem ? snahy, zájmu, vůle, schopností ? a znamená stigmatizaci.
Název v anglickém jazyce
The Meaning of School Success and Failure at Primary School
Popis výsledku anglicky
The text deals with social construction of two social categories - "school success/failure" - at primary school. Data were obtained by an ethnographic study conducted at two Prague schools in eight and ninth year classes. Everyday evaluation practices ofschool mates and teachers toward pupils considered as un/successful were analysed. It is shown that crucial aspects of "success/failure" are not only academic abilities (intelligence) and an individual effort (merit), but also proper behaviour of child? internalization of certain values, his/her attitude towards authorities and education, being respectful. School success/failure has always moral consequences. A failure means an absence ? of aspiration, intelligence, abilities, will, manners ? and means stigmatisation.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/2D06014" target="_blank" >2D06014: Sdílené hodnoty a normy chování jako zdroj posilování sociální koheze a překonávání negativních dopadů sociální diferenciace v ČR</a><br>
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Sociální pedagogika ve střední Evropě 2010. Inovace a nové trendy
ISBN
978-80-87182-15-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
—
Název nakladatele
MS
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
28. 4. 2010
Typ akce podle státní příslušnosti
CST - Celostátní akce
Kód UT WoS článku
—