Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Učitelský pohled na školní ne/úspěšnost na 1. Stupni základní školy: potřeba nové definice

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F23%3A43898353" target="_blank" >RIV/44555601:13430/23:43898353 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216208:11410/23:10471117

  • Výsledek na webu

    <a href="https://journals.phil.muni.cz/studia-paedagogica/article/view/37072/31824" target="_blank" >https://journals.phil.muni.cz/studia-paedagogica/article/view/37072/31824</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.5817/SP2023-1-1" target="_blank" >10.5817/SP2023-1-1</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Učitelský pohled na školní ne/úspěšnost na 1. Stupni základní školy: potřeba nové definice

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Výzkumy ukazují vysokou souvislost školní úspěšnosti a celkového pozitivního vývoje jedince. Na úspěšnost áků a ákyň mají klíčový vliv vyučující, a to svými poadavky, pedagogickými postupy a hodnoticími kritérii. Tento článek představuje výsledky výzkumu učitelského pojetí školní neúspěšnosti ve 2. ročníku ZŠ. Prostřednictvím 29 učitelských rozhovorů jsme zjistili, e vyučující jsou k pojmu &quot;školní neúspěšnost&quot; kritičtí. Identifikovali jsme tři pojetí školní neúspěšnosti. Ta byla porovnána s tím, jak vyučující hodnotili děti ve svých třídách (n = 652). Navzdory deklarované nefunkčnosti pojmu &quot;školně ne/úspěšný ák&quot; jej vyučující pouívají, a to diferencovaně, a vnímají skupiny áků jako odlišné zejména v subškále kognitivní schopnosti a školní výkony. V závěru proto argumentujeme pro redefinici pojmu školní ne/úspěšnost tak, aby byl vyučujícími akceptován a zohlednil opomíjené dimenze.

  • Název v anglickém jazyce

    Teachers' Perspectives on School Failure and Success in Primary Educ Ation: the Need for a New Definition

  • Popis výsledku anglicky

    esearchhasshowna highcorrelationbetweenschoolsuccessandtheoverallpositive development of an individual. Teachers (through their requirements, pedagogical procedures, and evaluation criteria that are based on their concept of school success and failure) are a key influence on whether students are successful. The article presents the results of research on teachers? ideas of unsuccessful pupils in the second year of primary (ISCED 1) school. Through 29 teacher interviews, it was found that teachers are critical of the concept of school failure and are reluctant to use it. However, three concepts of school failure were identified. Those were compared with how teachers assessed the children in their classes (n = 652). Despite the declared non-functionality of the terms ?school failure? and ?unsuccessful pupil?, teachers use the terms differently and perceive those groups of pupils as different, especially in cognitive abilities and school performance. Therefore, we argue for the redefinition of the concepts of school failure and success so that they are accepted by teachers and take into account the neglected dimensions in the old conceptions.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    O - Projekt operacniho programu

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Studia paedagogica

  • ISSN

    1803-7437

  • e-ISSN

    2336-4521

  • Svazek periodika

    28

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    26

  • Strana od-do

    9-34

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85185173757