Učitelský pohled na školní ne/úspěšnost na 1. Stupni základní školy: potřeba nové definice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F44555601%3A13430%2F23%3A43898353" target="_blank" >RIV/44555601:13430/23:43898353 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/00216208:11410/23:10471117
Výsledek na webu
<a href="https://journals.phil.muni.cz/studia-paedagogica/article/view/37072/31824" target="_blank" >https://journals.phil.muni.cz/studia-paedagogica/article/view/37072/31824</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/SP2023-1-1" target="_blank" >10.5817/SP2023-1-1</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Učitelský pohled na školní ne/úspěšnost na 1. Stupni základní školy: potřeba nové definice
Popis výsledku v původním jazyce
Výzkumy ukazují vysokou souvislost školní úspěšnosti a celkového pozitivního vývoje jedince. Na úspěšnost áků a ákyň mají klíčový vliv vyučující, a to svými poadavky, pedagogickými postupy a hodnoticími kritérii. Tento článek představuje výsledky výzkumu učitelského pojetí školní neúspěšnosti ve 2. ročníku ZŠ. Prostřednictvím 29 učitelských rozhovorů jsme zjistili, e vyučující jsou k pojmu "školní neúspěšnost" kritičtí. Identifikovali jsme tři pojetí školní neúspěšnosti. Ta byla porovnána s tím, jak vyučující hodnotili děti ve svých třídách (n = 652). Navzdory deklarované nefunkčnosti pojmu "školně ne/úspěšný ák" jej vyučující pouívají, a to diferencovaně, a vnímají skupiny áků jako odlišné zejména v subškále kognitivní schopnosti a školní výkony. V závěru proto argumentujeme pro redefinici pojmu školní ne/úspěšnost tak, aby byl vyučujícími akceptován a zohlednil opomíjené dimenze.
Název v anglickém jazyce
Teachers' Perspectives on School Failure and Success in Primary Educ Ation: the Need for a New Definition
Popis výsledku anglicky
esearchhasshowna highcorrelationbetweenschoolsuccessandtheoverallpositive development of an individual. Teachers (through their requirements, pedagogical procedures, and evaluation criteria that are based on their concept of school success and failure) are a key influence on whether students are successful. The article presents the results of research on teachers? ideas of unsuccessful pupils in the second year of primary (ISCED 1) school. Through 29 teacher interviews, it was found that teachers are critical of the concept of school failure and are reluctant to use it. However, three concepts of school failure were identified. Those were compared with how teachers assessed the children in their classes (n = 652). Despite the declared non-functionality of the terms ?school failure? and ?unsuccessful pupil?, teachers use the terms differently and perceive those groups of pupils as different, especially in cognitive abilities and school performance. Therefore, we argue for the redefinition of the concepts of school failure and success so that they are accepted by teachers and take into account the neglected dimensions in the old conceptions.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
O - Projekt operacniho programu
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia paedagogica
ISSN
1803-7437
e-ISSN
2336-4521
Svazek periodika
28
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
26
Strana od-do
9-34
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85185173757