Is there only one Cultural Capital? Cultural Resources in Class Reproduction and Identity
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F12%3A00390435" target="_blank" >RIV/68378025:_____/12:00390435 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Is there only one Cultural Capital? Cultural Resources in Class Reproduction and Identity
Popis výsledku v původním jazyce
The author discusses typology distinguishing highbrow/distinctive and cognitive type of cultural capital. The two orientations are empirically demonstrated on formation of symbolic cultural boundaries (class identity) and intergenerational status/cultural capital reproduction using data from the survey "Distinction and Values" (2008) which surveyed cohorts ages 30?34. First, the results confirm hypothesis of class homology (distinct social space) regarding leisure activities, media consumption and valueof conspicuous consumption. Second, occupational status attainment (ISEI) is influenced, besides education attainment and parental education, by participation in extracurricular activities and partly by cognitive cultural capital (early acquisition of reading habits). As regards cultural capital formation (highbrow taste and cultural knowledge), it is partly inherited but still, it can be accumulated by individuals own effort and sense of natural aesthetics taste.
Název v anglickém jazyce
Is there only one Cultural Capital? Cultural Resources in Class Reproduction and Identity
Popis výsledku anglicky
The author discusses typology distinguishing highbrow/distinctive and cognitive type of cultural capital. The two orientations are empirically demonstrated on formation of symbolic cultural boundaries (class identity) and intergenerational status/cultural capital reproduction using data from the survey "Distinction and Values" (2008) which surveyed cohorts ages 30?34. First, the results confirm hypothesis of class homology (distinct social space) regarding leisure activities, media consumption and valueof conspicuous consumption. Second, occupational status attainment (ISEI) is influenced, besides education attainment and parental education, by participation in extracurricular activities and partly by cognitive cultural capital (early acquisition of reading habits). As regards cultural capital formation (highbrow taste and cultural knowledge), it is partly inherited but still, it can be accumulated by individuals own effort and sense of natural aesthetics taste.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AO - Sociologie, demografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/2D06014" target="_blank" >2D06014: Sdílené hodnoty a normy chování jako zdroj posilování sociální koheze a překonávání negativních dopadů sociální diferenciace v ČR</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2012
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Values, Stratification, Transformation
ISBN
978-80-7380-401-5
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
19
Strana od-do
40-59
Název nakladatele
Aleš Čeněk, s.r.o
Místo vydání
Plzeň
Místo konání akce
Praha
Datum konání akce
8. 11. 2010
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—