Kulturní spotřeba a sociální distinkce v České republice
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F14%3A00437533" target="_blank" >RIV/68378025:_____/14:00437533 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kulturní spotřeba a sociální distinkce v České republice
Popis výsledku v původním jazyce
Kapitola se zabývá vazbou mezi spotřebními preferencemi a vertikálním ? třídním postavením v současné české společnosti. Představeny jsou teoretické modely kulturní spotřeby a pozice v sociální struktuře (homologie, individualizace, kulturní všežroutství), jejichž platnost je ověřována na datech z výzkumu spotřebitelských preferencí (MML TGI 2004) a kulturní participace (Kultura v krajích ČR 2011). Výsledky potvrzují platnost teze o homologii: vysoká kultura i vkus okázalosti jsou v české společnosti spjaty s vyšší třídní pozicí, nicméně mezi determinanty spotřební kultury nelze opomenout také nevertikální složky sociálního postavení (životní cyklus, gender).
Název v anglickém jazyce
Cultural consumption and social distinction in the Czech republic
Popis výsledku anglicky
The chapter focuses on the link between consumption preferences and vertical ? class position in the contemporary Czech society. First theoretical models of cultural consumption and social standing (homology, individualization, cultural omnivorousness) are introduced and second their validity is examined using data from the surveys of consumer preferences (MML TGI 2004) and cultural participation (Culture in CR regions 2011). The results confirm the validity of the homology thesis: high culture and thetaste of conspicuous consumption in Czech society associated with higher class position, but the non-vertical components of social standing (life cycle, gender) as determinants of consumer culture can not be neglected either.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AO - Sociologie, demografie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Spotřební kultura: historie, teorie a výzkum
ISBN
978-80-200-2372-8
Počet stran výsledku
30
Strana od-do
114-143
Počet stran knihy
440
Název nakladatele
Academia
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—