Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Time Perspective in Consumer Behavior

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F15%3A00434017" target="_blank" >RIV/68378025:_____/15:00434017 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/68081740:_____/15:00434017

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-07368-2" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-07368-2</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-07368-2" target="_blank" >10.1007/978-3-319-07368-2</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Time Perspective in Consumer Behavior

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The chapter focuses on the relationship between time perspective and economy and consists of three parts: I. A historical review of conceptual and empirical research in time and economy, with a special attention to the classic marshmallow test (Michel etal.) and to the work of Zimbardo and Boyd. II. A recent empirical probe in time perspective and saving/spending behavior of a representative Czech sample (N=1049); its results confirm the influence of time perspective (assessed by ZTPI) on economic behavior, especially of Future orientation (increased regular saving and loan-repaying behavior, higher past and anticipated purchases of furnishings), Present Hedonism (higher anticipation of furnishing purchases), and Present Fatalism (high loans repayment, unlikely purchase of vacations abroad). III. The final part points out the worrisome trends, especially targeting immature consumers, trends in immediate gratification and disregarding future perspective in economy and politics.

  • Název v anglickém jazyce

    Time Perspective in Consumer Behavior

  • Popis výsledku anglicky

    The chapter focuses on the relationship between time perspective and economy and consists of three parts: I. A historical review of conceptual and empirical research in time and economy, with a special attention to the classic marshmallow test (Michel etal.) and to the work of Zimbardo and Boyd. II. A recent empirical probe in time perspective and saving/spending behavior of a representative Czech sample (N=1049); its results confirm the influence of time perspective (assessed by ZTPI) on economic behavior, especially of Future orientation (increased regular saving and loan-repaying behavior, higher past and anticipated purchases of furnishings), Present Hedonism (higher anticipation of furnishing purchases), and Present Fatalism (high loans repayment, unlikely purchase of vacations abroad). III. The final part points out the worrisome trends, especially targeting immature consumers, trends in immediate gratification and disregarding future perspective in economy and politics.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AO - Sociologie, demografie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2015

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Time Perspective Theory; Review, Research and Application. Essays in Honor of Philip G. Zimbardo

  • ISBN

    978-3-319-07367-5

  • Počet stran výsledku

    17

  • Strana od-do

    353-369

  • Počet stran knihy

    551

  • Název nakladatele

    Springer

  • Místo vydání

    New York

  • Kód UT WoS kapitoly