Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

From Quantitative to Qualitative Differences: Testing MMI and EMI in the Czech Secondary School System in the First Decade of the 21st Century

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F16%3A00469850" target="_blank" >RIV/68378025:_____/16:00469850 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216224:14230/16:00088306

  • Výsledek na webu

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.rssm.2016.08.009" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.1016/j.rssm.2016.08.009</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1016/j.rssm.2016.08.009" target="_blank" >10.1016/j.rssm.2016.08.009</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    From Quantitative to Qualitative Differences: Testing MMI and EMI in the Czech Secondary School System in the First Decade of the 21st Century

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article examines secondary education in the Czech Republic between 2000 and 2010. We analyzed the consequences of educational expansion on odds to achieve secondary education with a school-leaving certificate (SLC) by social origin. We utilize the theories of maximally maintained inequality – MMI (Raftery & Hout, 1993) and effectively maintained inequality – EMI (Lucas, 2001). We analyzed data from PISA 2000 to 2009 for the Czech Republic. We support EMI theory against MMI. Quantitative (vertical) differentiation by social origin decreased between 2000 and 2009. Contrary to MMI assumptions, the odds of achieving a school-leaving certificate (SLC) are increasing for children from the lower social classes, but only in a less academic type of secondary education. According to EMI assumptions, this increase occurs because qualitative (horizontal) diversification of schools with a SLC has been rising. Socioeconomic variables have a stronger effect on attendance in more academic schools (i.e. grammar schools with a SLC).

  • Název v anglickém jazyce

    From Quantitative to Qualitative Differences: Testing MMI and EMI in the Czech Secondary School System in the First Decade of the 21st Century

  • Popis výsledku anglicky

    This article examines secondary education in the Czech Republic between 2000 and 2010. We analyzed the consequences of educational expansion on odds to achieve secondary education with a school-leaving certificate (SLC) by social origin. We utilize the theories of maximally maintained inequality – MMI (Raftery & Hout, 1993) and effectively maintained inequality – EMI (Lucas, 2001). We analyzed data from PISA 2000 to 2009 for the Czech Republic. We support EMI theory against MMI. Quantitative (vertical) differentiation by social origin decreased between 2000 and 2009. Contrary to MMI assumptions, the odds of achieving a school-leaving certificate (SLC) are increasing for children from the lower social classes, but only in a less academic type of secondary education. According to EMI assumptions, this increase occurs because qualitative (horizontal) diversification of schools with a SLC has been rising. Socioeconomic variables have a stronger effect on attendance in more academic schools (i.e. grammar schools with a SLC).

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AO - Sociologie, demografie

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GB14-36154G" target="_blank" >GB14-36154G: Dynamika změny v české společnosti</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Research in Social Stratification and Mobility

  • ISSN

    0276-5624

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    46

  • Číslo periodika v rámci svazku

    Part B

  • Stát vydavatele periodika

    IL - Stát Izrael

  • Počet stran výsledku

    14

  • Strana od-do

    157-171

  • Kód UT WoS článku

    000389207500007

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-84993999898