Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Blending, credit, context: Doing business, family and gender in Czech and US copreneurships

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F19%3A00502676" target="_blank" >RIV/68378025:_____/19:00502676 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0266242618825260" target="_blank" >https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0266242618825260</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1177/0266242618825260" target="_blank" >10.1177/0266242618825260</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Blending, credit, context: Doing business, family and gender in Czech and US copreneurships

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Utilising a comparative/doing gender approach and thematic narrative methodology, we examine how copreneurs – romantic business partners – construct business and caring responsibilities. We interviewed male-female partners separately from 12 couples in the Czech Republic (CR) and 13 in the United States (US), countries with diverse entrepreneurial histories, norms and family policies. We ask: (1) How do copreneurs construct/‘do’ business and family? (2) How do copreneurs credit contributions of partners? (3) How are constructions of business, caring and credit embedded in country contexts? Results show that business tasks did not align with strict gender stereotypes. Task characterisations of CR respondents shifted according to doer’s sex category. CR men claimed business leadership, US men gave women equal credit. In both countries, domestic responsibilities were attributed to women. Women’s narratives addressed blending business and care, men’s narratives concentrated on business. We document how these gendering practices referenced country employment opportunities, gender norms and family-leave policies.

  • Název v anglickém jazyce

    Blending, credit, context: Doing business, family and gender in Czech and US copreneurships

  • Popis výsledku anglicky

    Utilising a comparative/doing gender approach and thematic narrative methodology, we examine how copreneurs – romantic business partners – construct business and caring responsibilities. We interviewed male-female partners separately from 12 couples in the Czech Republic (CR) and 13 in the United States (US), countries with diverse entrepreneurial histories, norms and family policies. We ask: (1) How do copreneurs construct/‘do’ business and family? (2) How do copreneurs credit contributions of partners? (3) How are constructions of business, caring and credit embedded in country contexts? Results show that business tasks did not align with strict gender stereotypes. Task characterisations of CR respondents shifted according to doer’s sex category. CR men claimed business leadership, US men gave women equal credit. In both countries, domestic responsibilities were attributed to women. Women’s narratives addressed blending business and care, men’s narratives concentrated on business. We document how these gendering practices referenced country employment opportunities, gender norms and family-leave policies.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50401 - Sociology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA15-13766S" target="_blank" >GA15-13766S: Intersekcionalita v sociologickém výzkumu sociálních nerovností a důsledků ekonomické krize na zaměstnanost</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    International Small Business Journal

  • ISSN

    0266-2426

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    37

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    GB - Spojené království Velké Británie a Severního Irska

  • Počet stran výsledku

    26

  • Strana od-do

    317-342

  • Kód UT WoS článku

    000469798400001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85060977877