Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

More money, less housework? Relative resources and housework in the Czech Republic

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F19%3A00508066" target="_blank" >RIV/68378025:_____/19:00508066 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0192513X19864988" target="_blank" >https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0192513X19864988</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1177/0192513X19864988" target="_blank" >10.1177/0192513X19864988</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    More money, less housework? Relative resources and housework in the Czech Republic

  • Popis výsledku v původním jazyce

    The article explores the association between housework, earnings, and education. In contrast to the majority of existing studies from Western countries, this article tests the bargaining theory in the Czech Republic. Given the high female labor force participation coupled with a tendency for women to drop out of the labor market for several years after childbirth, the country provides an interesting context to test the theory. Using data from the first wave of the Czech Household Panel, we apply multilevel mixed-effect regressions and analyze the index expressing the relative division of housework between the male and female partners. We demonstrate that in this institutional context, economic factors such as the woman’s education and her absolute or relative earning have little explanatory power for the way housework is shared. Furthermore, we show that the man’s education is a better predictor of the division of housework than the woman’s education.

  • Název v anglickém jazyce

    More money, less housework? Relative resources and housework in the Czech Republic

  • Popis výsledku anglicky

    The article explores the association between housework, earnings, and education. In contrast to the majority of existing studies from Western countries, this article tests the bargaining theory in the Czech Republic. Given the high female labor force participation coupled with a tendency for women to drop out of the labor market for several years after childbirth, the country provides an interesting context to test the theory. Using data from the first wave of the Czech Household Panel, we apply multilevel mixed-effect regressions and analyze the index expressing the relative division of housework between the male and female partners. We demonstrate that in this institutional context, economic factors such as the woman’s education and her absolute or relative earning have little explanatory power for the way housework is shared. Furthermore, we show that the man’s education is a better predictor of the division of housework than the woman’s education.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50401 - Sociology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA17-12099S" target="_blank" >GA17-12099S: Změna poměru mužů a žen ve vyšším vzdělání a transformace sňatkového trhu a rodinných vztahů</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Journal of Family Issues

  • ISSN

    0192-513X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    40

  • Číslo periodika v rámci svazku

    18

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    26

  • Strana od-do

    2823-2848

  • Kód UT WoS článku

    000477282100001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85070316757