More money, less housework? Relative resources and housework in the Czech Republic
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F19%3A00508066" target="_blank" >RIV/68378025:_____/19:00508066 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0192513X19864988" target="_blank" >https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0192513X19864988</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1177/0192513X19864988" target="_blank" >10.1177/0192513X19864988</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
More money, less housework? Relative resources and housework in the Czech Republic
Popis výsledku v původním jazyce
The article explores the association between housework, earnings, and education. In contrast to the majority of existing studies from Western countries, this article tests the bargaining theory in the Czech Republic. Given the high female labor force participation coupled with a tendency for women to drop out of the labor market for several years after childbirth, the country provides an interesting context to test the theory. Using data from the first wave of the Czech Household Panel, we apply multilevel mixed-effect regressions and analyze the index expressing the relative division of housework between the male and female partners. We demonstrate that in this institutional context, economic factors such as the woman’s education and her absolute or relative earning have little explanatory power for the way housework is shared. Furthermore, we show that the man’s education is a better predictor of the division of housework than the woman’s education.
Název v anglickém jazyce
More money, less housework? Relative resources and housework in the Czech Republic
Popis výsledku anglicky
The article explores the association between housework, earnings, and education. In contrast to the majority of existing studies from Western countries, this article tests the bargaining theory in the Czech Republic. Given the high female labor force participation coupled with a tendency for women to drop out of the labor market for several years after childbirth, the country provides an interesting context to test the theory. Using data from the first wave of the Czech Household Panel, we apply multilevel mixed-effect regressions and analyze the index expressing the relative division of housework between the male and female partners. We demonstrate that in this institutional context, economic factors such as the woman’s education and her absolute or relative earning have little explanatory power for the way housework is shared. Furthermore, we show that the man’s education is a better predictor of the division of housework than the woman’s education.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50401 - Sociology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA17-12099S" target="_blank" >GA17-12099S: Změna poměru mužů a žen ve vyšším vzdělání a transformace sňatkového trhu a rodinných vztahů</a><br>
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Journal of Family Issues
ISSN
0192-513X
e-ISSN
—
Svazek periodika
40
Číslo periodika v rámci svazku
18
Stát vydavatele periodika
US - Spojené státy americké
Počet stran výsledku
26
Strana od-do
2823-2848
Kód UT WoS článku
000477282100001
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85070316757