Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Educational Pathways and their Role in Occupational and Class Attainment in Czech Society

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F19%3A00518707" target="_blank" >RIV/68378025:_____/19:00518707 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://sreview.soc.cas.cz/cs/issue/204-sociologicky-casopis-czech-sociological-review-6-2019/3951" target="_blank" >http://sreview.soc.cas.cz/cs/issue/204-sociologicky-casopis-czech-sociological-review-6-2019/3951</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.13060/00380288.2020.55.6.494" target="_blank" >10.13060/00380288.2020.55.6.494</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Educational Pathways and their Role in Occupational and Class Attainment in Czech Society

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This article introduces a new approach to the study of the association between education and socio-economic outcomes in the Czech Republic: educational pathways, which are the primary channels of study involving at least two educational transitions with qualitatively different tracks. Based on Czech Household Panel Study data, we operationalize Czech educational pathways between secondary and tertiary education, and examine the role of eight different educational paths on ESeC-derived social classes, contrasted by parental education, gender and birth cohort. Based on the ordered logit model, we compute the predicted probability that specific educational pathways would lead to a specific class status. We find that the educational pathway approach yields distinct insights about the education-class link that would be masked had we studied only highest level of education attained. The educational pathway approach could, therefore, be a fruitful way to approach other areas of Czech social stratification research.

  • Název v anglickém jazyce

    Educational Pathways and their Role in Occupational and Class Attainment in Czech Society

  • Popis výsledku anglicky

    This article introduces a new approach to the study of the association between education and socio-economic outcomes in the Czech Republic: educational pathways, which are the primary channels of study involving at least two educational transitions with qualitatively different tracks. Based on Czech Household Panel Study data, we operationalize Czech educational pathways between secondary and tertiary education, and examine the role of eight different educational paths on ESeC-derived social classes, contrasted by parental education, gender and birth cohort. Based on the ordered logit model, we compute the predicted probability that specific educational pathways would lead to a specific class status. We find that the educational pathway approach yields distinct insights about the education-class link that would be masked had we studied only highest level of education attained. The educational pathway approach could, therefore, be a fruitful way to approach other areas of Czech social stratification research.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50401 - Sociology

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA18-09220S" target="_blank" >GA18-09220S: Sociální stratifikace v České republice a střední Evropě: 1968-2018</a><br>

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2019

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Sociologický časopis / Czech Sociological Review

  • ISSN

    0038-0288

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    55

  • Číslo periodika v rámci svazku

    6

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    25

  • Strana od-do

    853-878

  • Kód UT WoS článku

    000512889600006

  • EID výsledku v databázi Scopus