‘Do Your Research’: Covid-19 and the narrative of information independence among Czech Instagram influencers
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F21%3A00553727" target="_blank" >RIV/68378025:_____/21:00553727 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.5210/spir.v2021i0.11938" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.5210/spir.v2021i0.11938</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5210/spir.v2021i0.11938" target="_blank" >10.5210/spir.v2021i0.11938</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
‘Do Your Research’: Covid-19 and the narrative of information independence among Czech Instagram influencers
Popis výsledku v původním jazyce
The COVID-19 pandemics highlighted the role of social media influencers as political communicators and drew attention to the question of accountability of influencers and their overall role in the media ecosystem. The aim of the paper is to analyze the role of lifestyle Instagram influencers in shaping the public narrative about COVID-19 as an orchestrated political event aimed at curbing civic freedom in the Czech Republic with focus on two key elements: 1) the politicization of the domestic (space) on Instagram and its gendered nature and 2) the framing of the role of influencers as democratic public voices offering an alternative to mainstream media, within the context of the post-socialist historical experience of totalitarian past. The presented analysis builds on digital ethnography among Czech female lifestyle influencers and content analysis of selected Czech influencers profiles.
Název v anglickém jazyce
‘Do Your Research’: Covid-19 and the narrative of information independence among Czech Instagram influencers
Popis výsledku anglicky
The COVID-19 pandemics highlighted the role of social media influencers as political communicators and drew attention to the question of accountability of influencers and their overall role in the media ecosystem. The aim of the paper is to analyze the role of lifestyle Instagram influencers in shaping the public narrative about COVID-19 as an orchestrated political event aimed at curbing civic freedom in the Czech Republic with focus on two key elements: 1) the politicization of the domestic (space) on Instagram and its gendered nature and 2) the framing of the role of influencers as democratic public voices offering an alternative to mainstream media, within the context of the post-socialist historical experience of totalitarian past. The presented analysis builds on digital ethnography among Czech female lifestyle influencers and content analysis of selected Czech influencers profiles.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50401 - Sociology
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Selected Paper of Internet Research 2021
ISBN
—
ISSN
2162-3317
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
3
Strana od-do
—
Název nakladatele
Association of Internet Researchers
Místo vydání
Philadelphia
Místo konání akce
Philadelphia (online)
Datum konání akce
12. 10. 2021
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—