Dostupnost veřejnou dopravou: simulace využitelnosti veřejné dopravy v každodenních situacích
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68378025%3A_____%2F22%3A00559218" target="_blank" >RIV/68378025:_____/22:00559218 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://geografie.cz/127/2/0145/" target="_blank" >https://geografie.cz/127/2/0145/</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.37040/geografie.2022.002" target="_blank" >10.37040/geografie.2022.002</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Dostupnost veřejnou dopravou: simulace využitelnosti veřejné dopravy v každodenních situacích
Popis výsledku v původním jazyce
Článek představuje inovativní metodu hodnocení dostupnosti obcí pomocí veřejné dopravy. Metoda je založena na simulaci využitelnosti veřejné dopravy v reálných každodenních situacích. Umožňuje měřit, kolik času obyvatelé obcí potřebují, když využijí veřejnou dopravu pro dosažení různých běžně využívaných dopravních cílů, v určitou denní dobu. Tím metoda reflektuje každodenní realitu využívání veřejné dopravy. Využití metody demonstruji explorativním mapováním dostupnosti, srovnáním regionů a ukázkou využitelnosti dílčích indikátorů. Výsledky analýzy odhalují základní prostorové vzorce dostupnosti veřejné dopravy v Česku: lepší dostupnost na Moravě než v Čechách, dobrá dostupnost v zázemí velkých měst a zhoršená dostupnost ve vnitřních periferiích. Dostupnost se výrazně liší v závislosti na denní době. Výsledky také umožňují odvodit, jak velká část populace má problémy s používáním veřejné dopravy z důvodu zhoršené dostupnosti
Název v anglickém jazyce
Public transport accessibility: simulation of the usability of public transport in everyday situations
Popis výsledku anglicky
The article presents an innovative method of evaluating public transport accessibility. The evaluation is based on a simulation of the usability of public transport in real everyday situations. It measures the amount of time the residents of local communities need when they use public transport to reach various commonly used destinations at a specified time. The method's main advantage is that it aims at reflecting everyday use of public transport. I demonstrate the use of the method by exploratory accessibility mapping, comparison of regions, and demonstration of the usability of partial indicators. Analysis results reveal the basic spatial patterns of public transport accessibility in Czechia: better accessibility in Moravia than Bohemia, good accessibility in the hinterland of large cities, and impaired accessibility in inner peripheries. Accessibility varies significantly depending on the time of day. The results also allow us to deduce how much of the population experience difficulties using public transport due to impaired accessibility.
Klasifikace
Druh
J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science
CEP obor
—
OECD FORD obor
50401 - Sociology
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GC18-05704J" target="_blank" >GC18-05704J: Sociální znevýhodnění na periferním venkově v Česku a ve východním Německu: struktury příležitostí a individuální strategie ve srovnávací perspektivě</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Geografie
ISSN
1212-0014
e-ISSN
2571-421X
Svazek periodika
127
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
24
Strana od-do
145-168
Kód UT WoS článku
000822032600003
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85133877774